Νικόλα R.I.P.

Ήταν ένα από τα εφηβικά όνειρα κάποιων metalheads, πολλά χρόνια πριν. Φαντάζονταν τους Έλληνες προπονητές ποδοσφαίρου του old school ελληνικού πρωταθλήματος να αναλαμβάνουν μεγάλες εθνικές ομάδες και να συγκρούονται σε κάποιο μουντιάλ που αποτελούσε γέννημα του νου τους.

Ο Τέλης Μπατάκης στην εθνική Ολλανδίας, να αντικαθιστά τον Λίο Μπενάκερ. Ο Μίλτος Παπαποστόλου στην σκουάντρα ατζούρα και πολλά άλλα σχετικά. Κυρίως, όμως, ηδόνιζε τους νεαρούς metalheads η φαντασίωση να έβλεπαν τον Νικόλα τον Αλέφαντο στον πάγκο της μεγάλης εθνικής Γερμανίας. Να κατεβαίνει στο μουντιάλ και να πωρώνει τα «πάντσερ» με φράσεις του τύπου «Γερμαναράδες μου, παιχταράδες μου», «Ζάμμερ αυτοκράτορά μου, εσύ είσαι ο απόγονος του Κάιζερ του Γουλιέλμου» και άλλα τέτοια.

Εναλλακτικά, πιστεύαμε ότι θα ταίριαζε στον Νικόλα και η Αγγλία. «Πετάω έξω την λουλού τον Μπέκαμ και βάζω Μέρφυ για δεκάρι, παιχταράς ρε, τεθωρακισμένο στο κέντρο, δεν χάνω πουθενά» και πολλά ακόμη υποθετικά σχόλια γέμιζαν την φαντασία μας.

Δυστυχώς, ο Νικόλας αποτελεί ανάμνηση για τους παλιούς ποδοσφαιρόφιλους, που είχαμε την χαρά να τον προλάβουμε εν δράσει. Το  video της ανάρτησης είναι ενδεικτικά της ταραχώδους παρουσίας του στα αγαπημένα γήπεδα με τα τσιμέντα και τα κιγκλιδώματα. Όταν το ποδόσφαιρο ήταν αντρικό άθλημα και όχι μέρος του αστικοφιλελεύθερου life style.


Hail to old school soccer

                                            

To Mexico 86 ήταν το τελευταίο μουντιάλ στο οποίο απολαύσαμε το παλιό και αγαπημένο ποδόσφαιρο. Ποδοσφαιριστές λεπτοί, χαιτάδες και ταλαντούχοι, όχι φουσκωμένοι απ' τα σκευάσματα, που μπορεί να είναι ταχύτατοι μα δεν μπορούν να ντριμπλάρουν ούτε νήπιο, όπως αυτούς που βλέπουμε σήμερα. Ποδόσφαιρο με έμφαση στο θέαμα και όχι στην σκοπιμότητα. Κατάμεστα γήπεδα με τσιμεντένιες εξέδρες και συρμάτινα κιγκλιδώματα. Ηλιόλουστα τοπία που μετέτρεπαν το ποδοσφαιρικό θέαμα σε μεταφυσικές τελετές του φωτός. Και κυρίως αλλεπάλληλοι σπουδαίοι αγώνες.


Ένας από αυτούς και το Σκωτία-Γερμανία. Η παλιά κι αγαπημένη Σκότλαντ, που μπορούσε να αντιμετωπίσει στα ίσια οποιαδήποτε παγκόσμια δύναμη, ταξίδεψε στο Μεξικό με τον Άλεξ Φέρκιουσον στον πάγκο και τον Κένυ Νταλγκλίς τραυματία. Διέθετε, όμως, σπουδαίους παίκτες όπως ο Στράκχαν, ο Σούνες, ο political incorrect Μακαβένυ και ο πορτιέρο Λέιτον στην καλύτερή του διοργάνωση. 


Από την άλλη, η μεγάλη Γερμανία διέθετε ένα σπουδαίο σύνολο, το οποίο όμως ο Μπeκενμπάουερ δεν είχε καταφέρει να ισορροπήσει. Παλιοί παικταράδες όπως ο Μπρύγκελ, ο Σουμάχερ και ο Ρουμενίγκε συναντούσαν εκκολαπτόμενους αστέρες όπως ο Φέλερ, ο Ματέους και ο Μπρέμε. Ωστόσο, οι παλιοί ήταν στα πρόθυρα της συνταξιοδότησης ενώ οι νέοι δεν είχαν ακόμη τις ποδοσφαιρικές εμπειρίες, που τους σμάλτωσαν σε ένα ανεπανάληπτα ισοπεδωτικό σύνολο τέσσερα χρόνια αργότερα. Μοναδικοί Γερμανοί που έδειχναν έτοιμοι για τον τίτλο οι Άλοφς και Λιτμπάρσκι.


Γερμανία και Σκωτία θα κληρωθούν στον όμιλο του θανάτου μαζί με τις Δανία και Ουρουγουάη. Και θα μας χαρίσουν τρομερούς αγώνες, και οι τέσσερις ομάδες ανεξαιρέτως. Τελικά, οι Σκωτσέζοι θα μείνουν για μια ακόμη φορά έξω στο παρά ένα. Ενώ οι Γερμανοί, παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες θα φτάσουν μέχρι τον τελικό.


Για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να θυμούνται οι παλιοί πως ήταν το παλιό επιθετικό ποδόσφαιρο, με τους πολλούς ελεύθερους χώρους και την έλλειψη σκοπιμότητας.




Η (αντί)σταση της J.K.Rowling

                                                                    του Αχιλλέα

Η J.K.Rowling είναι η πιο γνωστή και πετυχημένη συγγραφέας εφηβικών βιβλίων φαντασίας. Έχοντας διαβάσει τα βιβλία της θα μπορούσαμε να κάνουμε αρκετές αναλύσεις πάνω στους χαρακτήρες, τα αρχέτυπα που κρύβονται πίσω από αυτούς, τις αναταραχές που προκάλεσαν στις κοινότητες των φονταμενταλιστών χριστιανών της Αμερικής και πολλά άλλα. Για την Rowling, αν και δεν συμφωνούμε με τις απόψεις της περί «ήπιου» σοσιαλισμού και υποστήριξης του Bremain, όπως το είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο Sir Roger Scruton, μπορούμε να πούμε ότι τουλάχιστον μοιραζόμαστε την αγάπη της για το φανταστικό, ακόμη και εάν η υποφαινόμενη το ντύνει σε κάποια από τα βιβλία της με ένα πέπλο συστημικής πολιτικής ορθότητας.

Βέβαια ούτε αυτή η πολιτική ορθότητα, ούτε και οι ευχάριστες στιγμές που έχουν περάσει εκατομμύρια άνθρωποι με τα βιβλία της θα μπορούσαν να σώσουν την ίδια από θύελλα αντιδράσεων για τις απόψεις της περί του τρανσεξουαλισμού. Καθώς η λίμπεραλ, καπιταλιστική κοινωνία μετασχηματίζεται, διαρκώς καινούργιες ομάδες δικαιωματιστών θέλουν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα της πολιτικής ισχύος. Πλέον τα πιόνια του εκάστοτε μεγαλο-καπιταλιστή που θέλει να αποσταθεροποιήσει την κοινωνία συνεργαζόμενος με νεο-μαρξιστικές και άλλες ομάδες αριστεριστών, προσπαθούν να επιβληθούν σε οποιονδήποτε έχει διαφορετική άποψη από την δική τους.

 Προφανώς, η Rowling ξέχασε ότι οι κοινωνικά φιλελεύθεροι αναγνώστες της αγαπούν την ελευθερία του λόγου της μέχρι αυτή να διαφωνήσει μαζί τους. Η ίδια έκανε το μοιραίο λάθος να δηλώσει ότι το να θεωρείται κάποιος άντρας ή γυναίκα είναι καθαρά και μόνο ένα βιολογικό φαινόμενο, καθώς και το ότι να μπορεί ο οποιοσδήποτε να αυτοπροσδιοριστεί όπως θέλει μειώνει τις πραγματικές εμπειρίες που έχει το άτομο του εκάστοτε φύλου.

Ασφαλώς η παραπάνω είναι μια εύλογη άποψη αλλά, όπως φάνηκε, όχι αρκετά προοδευτική για τα εκατοντάδες άτομα τα οποία επιτέθηκαν μαζικά στον λογαριασμό Twitter της Rowling κατηγορώντας την για «τρανσφοβία» και ρατσισμό. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι τρεις βασικοί πρωταγωνιστές των ταινιών Harry Potter, χωρίς να τους ζητηθεί, τοποθετήθηκαν στην όλη διαμάχη και δήλωσαν ότι διαφωνούν απερίφραστα με την Rowling και πιο χαρακτηριστικά ο Daniel Radcliffe, η Emma Watson και ο Grint δήλωσαν χαρακτηριστικά ότι «οι τρανς γυναίκες είναι γυναίκες».

Τελικά, το να σε βγάλει κάποιος από την αφάνεια των ηθοποιών της Μεγάλης Βρετανίας και το να σε κάνει εκατομμυριούχο δεν είναι αρκετό για να τον υποστηρίξεις στον κόσμο της show business! Η ίδια η Rowling, βέβαια, είναι σπάνιο είδος διασημότητας διότι δεν το βάζει κάτω και επιμένει στην άποψη της ότι η χρήση ορμονών καθώς και οι εγχειρήσεις οι οποίες γίνονται σε τρανς άτομα δεν σηματοδοτούν την υπέρβαση της Φυσικής βιολογικής τάξης πραγμάτων. Φαίνεται πως όταν διαλέγεται κανείς με τον Ρομαντισμό, ο οποίος ανάμεσα στα άλλα αποτελεί και το κεντρικό πλαίσιο νοηματοδότησης της νεώτερης λογοτεχνίας του φανταστικού, θα μεταλάβει απ’ το φως της αλήθειας των αρχετύπων του κόσμου.

Εν κατακλείδι,  αυτό που μπορούμε να αποκομίσουμε από την παραπάνω ιστορία είναι ότι ακόμη και εάν παίξει κάποιος το παιχνίδι της λίμπεραλ ελίτ, ακόμη κι εάν δεν ξεφύγει ποτέ από αυτό το οποίο θεωρείται επιτρεπόμενο, ακόμη κι αν είναι εκατομμυριούχος με αμέτρητες διασυνδέσεις, την στιγμή που θα εκφέρει μία άποψη η οποία δεν συνάδει με την πολιτική ορθότητα της εποχής θα χαρακτηριστεί ως εχθρός του ίδιου συστήματος το οποίο τον σήκωνε στις πλάτες του την προηγούμενη ημέρα.

Όλες οι πληροφορίες για τα παραπάνω μπορούν να βρεθούν στο παρακάτω link: https://www.glamour.com/story/a-complete-breakdown-of-the-jk-rowling-transgender-comments-controversy

Σχόλια:

 Ο Πατριάρχης είπε...

Ευρισκόμουν εις τον κήπο της οικίας μου. Ατένιζα το αμφιθέατρο, που ευρίσκεται εις το κέντρο του κήπου κτισμένο με τας χρηματικάς ενισχύσεις τας οποίας αι αναγνώσται μου χάρισαν αφειδώς, και νοσταλγούσα το μεγαλείον της αρχαίας Ελλάδος.

Ένας Ιλλυριός βάναυσος (νεοελληνιστί χειρώνακτας), που είχα προσλάβει για τας οικιακάς εργασίας, βελτίωνε τας υποδομάς του πετρόκτιστου περιβόλου. Ώσπου κάποια στιγμή, η ακοή μου τον συνέλαβε να σιγοτραγουδά την γνωστή μουσική επιτυχία της ομοεθνούς του αστήρ της σύγχρονης μουσικής, Ελένης Φουρεράι, "σαράντα βαθμοί, λιώνει το κορμί, η λύση είναι μία, πάμε παραλία".

Έμεινα άναυδος! Για όνομα του Αδόλφου-Μεσσία -Άβαταρ! Ήτο, λοιπόν, τέτοια η κατάπτωσις της εποχής μας; Οι πληβείοι, εν ώρα εργασίας, να ονειρεύονται παραλίες; Πως θα προσφέρουν τας υπηρεσίας των αόκνως εις τους κεφαλαικοκράτες εργοδότας των; Πως θα προοδεύσει η εθνική ημών οικονομία με τέτοια συμπτώματα τεντιμποϊσμού και τεμπελιάς εις τον χώρο της εργατικής τάξεως;

Εξεμάνην τα μάλα με αυτές τις σκέψεις, με αποτέλεσμα να μεταβώ εις την βεράντα για να απολαύσω ένα ηδύποτον (ευρωπαϊστί απεριτίφ) προκειμένου να ανακτήσω την ψυχραιμίαν μου.

Αλλά πως να αναμένει κανείς εντατικοποίησιν της εργασίας των βαναύσων της εργατικής τάξεως και προσέγγισιν των παραγωγικών ευρωπαϊκών προτύπων, όταν οι νεανίες του εθνικιστικού χώρου, αντί να απλώσουν τον φόβον και τον δείμο εις τα μέλη της εργατικής τάξεως, ασπάζονται τας ιδέας του σοσιαλισμού;

Δευτέρα, 24 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο Πρωτοσύγκελος είπε...

Αλάνια μου, καθόμουνα πριν λίγα χρόνια σ' ένα φτωχοκάλυβο στο Πέραμα, σ' πλυσταριό της εργατικής τάξεως, να ούμε. Έλαχε τότες να γνωρίσω ένα κοριτσάκι μάλαμα. Άγγελο αληθινό. Σεμνή και τίμια, να της μιλώ και κείνη να κοιτά το χώμα απ' την ντροπή της.

Ώσπου μια μέρα τη βλέπω να κρατά στα χεράκια της τα μεταξένια, ένα βιβλίο με δράκοντες και νεκροκεφαλές. Τι είναι αυτό χιονάτη μου, τη ρωτάω στο πολύ παραπονιάρικο.

"Ο Χάρρυ Πότερ και ο ημίαιμος πρίγκιψ, βιβλίο φαντασίας καλέ μου", απαντά το μπιμπελό!

Και τότες βρίσκω την ευκαιρία, ρε αλάνια μου, να την μυήσω στα άδυτα του ελληνικού πολιτισμού, που λέει κι ο Πατριάρχης, να ούμε!

"Θες ημίαιμο πρίγκιπα, κοκκόνα μου; Τώρα θα σου βάλω να τον ακούσεις" της σπηκάρω στο γρήγορο και αρχινάω να ψάχνω τη σιντιέρα μου.

Ώσπου ο άρχοντας της νύχτας κάνει την εμφάνισή του. Ο ημίαιμος πρίγκιπας του λαϊκού μας άσματος, ο άνθρωπος που έκανε την καψούρα εκκλησιαστικό μέλος και τον στεναγμό του πόπολου κωνσταντινάτο τέλι μπαγλαμά.

Μάκης Χριστοδουλόπουλος, μάγκες μου! Από πατέρα Έλληνα και μάνα Ινδή. Γνήσιος ινδοευρωπαίος, να ούμε, καθότι λαγχάνει να είμεθα και ρατσισταί.

Κι από στίχο; Κάργα γκόθικ μέταλ ροκ εν ρολ, έτσι; Δώστε βάση στον πρίγκιπα:

"Δεν κοιμάμαι τώρα πια τα βράδια,
σβήνω στο ουίσκι τα δικά σου τα σημάδια"
(ποιος Κόβερντέηλ και μαύρες αλεπούδες, να ούμε, εδώ είναι ο έρως)

"γέμισε η ζωή μου με καπνούς και με σκοτάδια (τύφλα να χει ο Αβράμης ο Στόουκερ μπροστά σ' αυτή τη γκοθιά, να ούμε)

"και σωρούς από πακέτα άδεια"
(κάπνισέ τα ρε Slash, άμα σε παίρνει. Μαγκιά τρελή σου λέω, όχι ποζεριλίκια).

https://www.youtube.com/watch?v=pAzw6IOZDXU

Δευτέρα, 24 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο Μουσουργός είπε...

Πολύ σωστές επισημάνσεις συναγωνιστή! Πράγματι, ο Ημίαιμος Πρίγκιψ του λαϊκού μας τραγουδιού συγκαιράζει στην μουσική του φιλοσοφία στοιχεία της ελληνικής παραδοσιοκρατιας, του Νίτσε και του λυρικού κλασικότροπου ρομαντισμού.

Συγκεκριμένα, στο ρεφρέν "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος" εκδηλώνονται οι,προδρομικά, νιτσεϊκές συνδηλώσεις που παρατηρούνται στην ποίηση του Γουίλιαμ Γουερτσγουορθ.

Στο "προσκλητήριο μου έπεσε απ' τα χέρια, μπρος στην εκκλησιά μια ακόμα μαχαιριά θέλεις να μου δώσεις" η ελληνορθόδοξη βυζαντινή παράδοση συναντά την κρητική λαϊκή ποίηση του Ερωτόκριτου.

Ενώ στο άσμα "Μαραμένη μου γαρδένια" οι συμβολισμοί του άνθους στην λαϊκή ποίηση ενεργοποιούνται από την τεχνοτροπία που υιοθέτησε ο Κωστής Παλαμάς στον δωδεκάλογο του γύφτου.

Υψηλοί συμβολισμοί, αυθεντική στιχοπλοκή και ερμηνευτική κάθοδος στα μύχια της ινδοευρωπαϊκής αρριανικότητος. Αυτή είναι η κληρονομιά που μας αφήνει ο Ημίαιμος Πρίγκιψ του λαϊκού άσματος.

Πέμπτη, 27 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Συναγωνιστή Μουσουργέ, φρονώ ότι οι παρατηρήσεις σου δίνουν μια εσωτερική διάσταση στο έργο του Ημίαιμου Πρίγκιπα της λαϊκής μας μουσικής.

Θα καταθέσω, πάντως, μια ένσταση. Στο "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος" έχω την εντύπωση ότι ανιχνεύονται περισσότερες επιρροές από τον ρομαντικά, λυρικό, ερωτικό εγωισμό της ποίησης του Τζων Κητς, παρά από την τραχιά και πραγματιστικά ρομαντική στιχοπλοκή του Γουέρτζγουορθ.

Αν υπάρχει μια τραχιά διάσταση στο έργο του Πρίγκιπα εκτιμώ ότι δεν θα την ανιχνεύσουμε στο "Εγώ δεν μοιάζω κανενός", αλλά στο "Να 'χαν οι καρδιές αμπάρες". Πρόκειται για ένα μελοποιημένο ποίημα με επικές επιρροές που ξεκινούν από την βυζαντινή κληρονομιά του έπους του Βασιλείου Διγενή Ακρίτα για να καταλήξουν στην ατμόσφαιρα της νεώτερης επικής λογοτεχνίας του Ρόμπερτ Έρβιν Χάουαρντ.

Ακολουθήστε το νήμα των λυρικών μερών του άσματος, προκειμένου να νιώσετε την αγωνία της περιπέτειας και την λυτρωτική κάθαρση στην οποία οδηγεί η επική νίκη:

"μα εσύ πάντα παίρνεις, με κόλπα τα κλειδιά μου
γι' αυτό μπαινοβγαίνεις, συνέχεια στην καρδιά μου.

Να 'χαν οι καρδιές αμπάρες, να κλειδαμπαρώνουν
να μην ξανακάνουν χάρες, όταν τις πληγώνουν!"

Υπάρχει, άραγε, κανείς συναγωνιστής που διαβάζοντας αυτούς τους στίχους δεν ταξιδεύει νοερά στα σκοτεινά μπουντρούμια των κόσμων του Ρόμπερτ Χάουαρντ ή στα ορυχεία των νάνων του Τόλκιν, εκεί που το άρρεν υπερασπίζεται το δίκαιο με το σπαθί ενάντια στις διαβολές της πανουργίας που μεταχειρίζεται το θήλυ;

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πρίγκιπας κατάγεται από την πόλη, που το όνομά της ήταν αφιερωμένο στην πρώτη βασίλισσα του νεώτερου ελληνικού κράτους. Είναι εμφανείς οι αριστοκρατικές επιρροές στην μουσική του κληρονομιά.

Πέμπτη, 27 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο Σταμάτης είπε...

Εκτιμώ ότι αυτός ο διάλογος αναδεικνύει την αναλυτική δυναμική τούτου του ιστολογίου, καθώς και την ερμηνευτική σημασία των σχολίων που παραθέτουν οι αναγνώστες του.

Θα κάνω, λοιπόν, και την δική μου επισήμανση, η οποία ενδέχεται να ανοίξει νέους ερμηνευτικούς ορίζοντες στην ανάλυση του "πριγκιπικού" έργου.

Πολύ σωστά, διάβασα σε παραπάνω σχόλιο ότι μπορεί να ανιχνευθεί ένας νιτσεϊκός πυρήνας στην γενικότερη αισθητική και τα λυρικά μέρη του τραγουδιού "Εγώ δεν μοιάζω κανενός". Προσωπικά εκτιμώ ότι, στο εν λόγω τραγούδι, έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντικά προδρομική έξαρση του εσώτερου Εγώ. Το αυτονομημένο, από τις αστικές καταναγκαστικές συμβάσεις, υποκείμενο, δεν υποτάσσεται στο ερωτικό πάθος προκειμένου να διαλυθεί σε μια ανώτερη (ερωτική) ενότητα. Αντίθετα, χρησιμοποιεί το εφήμερο, αλλά και ορμητικό, ερωτικό παίγνιο προκειμένου να μεγιστοποιήσει την αυτονομία του Εγώ του. "Εγώ δεν μοιάζω κανενός, έρωτας είμαι κι άνεμος", μας δηλώνει εμφατικά ο ποιητής.

Εκεί που παρατηρώ την ρομαντική αυτονόμηση του Εγώ -η οποία επιτυγχάνεται μέσω του εφήμερου έρωτα- να ανάγεται στην υπαρξιακά υπεράνθρωπη υπερβατικότητα του Νίτσε είναι, φρονώ με την σειρά μου, το ρεφρέν του τραγουδιού "Εδώ υπάρχει ένας έρωτας μεγάλος κι εσύ κολλάς σε κάτι πράγματα μικρά, καρδιά μου όλα επιτρέπονται τη νύχτα και οι ευθύνες είναι λόγια περιττά".

Η έμφαση στο "μεγάλο" του έρωτα και η αντιδιαστολή του με τα "μικρά πράγματα", καταμαρτυρούν την επιρροή της σκέψης του Νίτσε. Ο έρωτας, για άλλη μια φορά, γίνεται στοιχείο έξαρσης του τιτάνιου Εγώ και όχι διάλυσής του σε μια ενότητα του αρσενικού με το θηλυκό στοιχείο.

Η δήλωση ότι "όλα επιτρέπονται τη νύχτα" αφήνει, εκ νέου, έναν ανοικτό δίαυλο στην επέλαση της, υπερβατικά αχαλίνωτης, ελευθερίας, αν και το κάνει με έναν τρόπο που αισθητικά παραπέμπει στον ρομαντικό μυστικιστικό ιδεαλισμό του Νοβάλις (βλέπε το αφηγηματικό ποίημα Ύμνοι στην Νύχτα) και όχι στον υπαρξισμό του Νίτσε.

Για να επιστρέψει στην τελική κάθαρση της έξαρσης του υπερανθρώπου, που οραματίστηκε ο Νίτσε, με την διαπίστωση ότι οι "ευθύνες είναι λόγια περιττά". Το υπερβατολογικά μεταρσιωμένο Εγώ αρνείται να λάβει υπόψη του τις ευθύνες, οι οποίες πηγάζουν από τις αστικές νόρμες και τις συμβάσεις του κόσμου της καθημερινότητας, και αναζητά το πλήρες βίωμα της ελευθερίας, αγνοώντας τες.

Για μια ακόμη φορά ο έρωτας δεν γίνεται πράξη ένωσης,άρα υποταγής του Εγώ, αλλά μεταφυσική εμπειρία διόγκωσης της ελευθερίας του τιτάνια προμηθεϊκού Εγώ, όπως ακριβώς επιτάσσει η φιλοσοφική σκέψη του Νίτσε.

Πέμπτη, 27 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Εγώ θα πρόσθετα και την γοτθικά βαμπιρική διάσταση του ρομαντισμού, που αχνοφαίνεται στους στίχους του τραγουδιού "Σημαδάκι Κόκκινο". Η περίπτωση του Μάκη πρέπει να αναγνωστεί ως συνέχεια του βιβλίου Η Ισαβέλλα της Αιγύπτου, που έγραψε ο μεγάλος Γερμανός ρομαντικός φον Άρνιμ

Ανώνυμος Η Λουλουδού είπε...

Έχετε ξεφύγει τελείως

Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου, 2020

 

O Ιούλιος Βερν και η Κρυονική

                                                            του Παύλου Γκάσταρη

O Ιούλιος Βερν (Jules Verne, 1828 – 1905) αναγνωρίζεται από πολλούς ως ο πατέρας της επιστημονικής φαντασίας. Υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που αμφισβητούν την πατρότητα αυτή και την αποδίδουν είτε τον Ηerbert George Wells (1866-1946) είτε άλλους προγενέστερους συγγραφείς.  Ο οραματιστής Βερν διακρίνεται για την ακρίβεια των επιστημονικών στοιχείων που αποτυπώνονται στο έργο του καθώς και την αξιοθαύμαστη διαίσθηση που διέθετε για τις προόδους της τεχνολογίας που επιτεύχθηκαν αρκετά χρόνια αργότερα.

Ο Βερν ως συγγραφέας είχε λάβει υπόψη σε μεγάλο βαθμό από τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής του μιας και έζησε σε μια περίοδο που οι ανακαλύψεις και οι εφευρέσεις πλήθαιναν συνεχώς. Η ατμομηχανή, ο τηλεγράφος, οι επικοινωνίες, το άνοιγμα του καναλιού του Σουέζ, ο πρώτος διηπειρωτικός σιδηρόδρομος στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος στην Ασία κ.λπ. μεταμόρφωσαν τον κόσμο και μείωσαν τις αποστάσεις μεταξύ των ηπείρων. Όλα αυτά είχαν άμεσο αντίκτυπο στο λογοτεχνικό του έργο. Όπως έγραψε ο σπουδαίος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Άρθουρ Κλαρκ στην εισαγωγή του μυθιστορήματος του Βερν «Από τη Γη στη Σελήνη»: «Δεν θα μπορούσε ποτέ ξανά να υπάρξει άλλος Ιούλιος Βερν, καθώς γεννήθηκε μια ανεπανάληπτη στιγμή της ιστορίας. Μεγάλωσε τα χρόνια που η ατμομηχανή άλλαζε τον υλικό κόσμο και οι επιστημονικές ανακαλύψεις τον πνευματικό. Ήταν ο πρώτος συγγραφέας που δέχτηκε αυτές τις αλλαγές με ανοιχτές αγκάλες και υποστήριξε ότι η επιστημονική έρευνα θα μπορούσε να είναι η μεγαλύτερη περιπέτεια. Και γι’ αυτό θα είναι πάντα επίκαιρη…».

Από το σχόλιο αυτό αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο Βερν δεν ήταν κάποιος υλιστής που γοητευόταν απ’ τα αμιγώς τεχνικά γνωρίσματα των επιστημονικών εφευρέσεων. Αντιθέτως ήταν ένας πρωτοπόρος ρομαντικός, που συγκέρασε το ενδιαφέρον για τις τεχνολογικές εξελίξεις με την ιδεαλιστική υπερβατολογική φαντασία της ρομαντικής λογτεχνίας του φανταστικού. Διαβάζοντας κανείς την πρώιμη γοτθική νουβέλα του Βερν, που φέρει τον τίτλο Ο μαστρο-Ζαχαρίας, μπορεί να αντιληφθεί τις ρομαντικές του καταβολές.  

Ο Ιούλιος Βερν υπήρξε ένας πολυγραφότατος συγγραφέας. Έγραψε για ταξίδια στο ηλιακό μας σύστημα (Από τη Γη στη Σελήνη, 1865, Γύρω από τη Σελήνη,1870, Ταξίδι σε κομήτη, 1887,  Άνω Κάτω 1889, Το κυνήγι του μετεώρου, 1901), για διαπλανητικά ταξίδια (Εκτόρ Σερβαντάκ, 1877), για τα αερόπλοια (Ροβήρος  ο Κατακτητής, 1886) , για ένα όχημα που μπορούσε να μετατραπεί σε αυτοκίνητο, πλοίο, υποβρύχιο, αεροπλάνο και ελικόπτερο (Ο Κυρίαρχος του Κόσμου, 1904), για τεχνητούς δορυφόρους (Τα 500 εκατομμύρια της Μπεγκούμ, 1879), για υπερωκεάνια τεράστιων διαστάσεων (Η πλωτή πολιτεία, 1871), για την κατασκευή ενός τεχνητού νησιού (Το νησί με τους έλικες), για υπερόπλα μαζικής καταστροφής (Μπροστά στη σημαία, 1896), για την κατάκτηση του Βόρειου Πόλου (Οι περιπέτειες του πλοιάρχου Χατεράς, 1870), για την κατάκτηση του Νότιου Πόλου και τα υποβρύχια (20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα, 1870), για την ανακάλυψη των πηγών του Νείλου (Πέντε εβδομάδες σ’ ένα αερόστατο, 1863), για την ολογραφία (Ο Πύργος των Καρπαθίων, 1892) , για το τηλέφωνο, το τηλεφάξ, τον φωνογράφο, το δίκτυο των παγκόσμιων τηλεπικοινωνιών, κ.λπ.

Τα περισσότερα έργα του περιέχουν, επίσης, πλήθος πληροφοριών που αναφέρονται στη Γεωγραφία, στις γεωλογικές επιστήμες (Ορυκτολογία, Μεταλλειολογία, Ωκεανογραφία, κ.λπ.)  και στις βιολογικές επιστήμες (Ζωολογία, Φυτολογία, Θαλάσσια Βιολογία κ.λπ.) σύμφωνα με τις γνώσεις που υπήρχαν τον 19ο αιώνα. Ο Βερν υπήρξε παράλληλα ένας συγγραφέας ειδικός στην «ταξιδιωτική λογοτεχνία». Χάρη σ’ αυτόν έχουμε εκτενείς περιγραφές για τις τέσσερις γωνιές του πλανήτη στον 19ο αιώνα.

Όλα σχεδόν τα θέματα επιστημονικής φαντασίας που περιγράφονται στα έργα του διαδραματίστηκαν στην εποχή που ζούσε. Ελάχιστα ήταν αυτά που αναφέρονται στο μέλλον. Ανάμεσα στα τελευταία περιλαμβάνονται το μυθιστόρημα Το Παρίσι στον 20ο αιώνα (Paris au XXe sièclé)”, το διήγημα Στον 29° αιώνα. Η ημέρα ενός αμερικανού δημοσιογράφου το 2889 (Au XXIXe siècle. La Journée d’un journaliste américain en 2889)” και η νουβέλα Ο αιώνιος Αδάμ (L’Éternel Adam).

Το μυθιστόρημα Το Παρίσι στον 20ο αιώνα είναι ένα κείμενο που έγραψε ο Βερν σε νεαρή ηλικία και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στα 1994, μόλις ανακαλύφτηκε το χειρόγραφο. Στο μυθιστόρημά του αυτό ο συγγραφέας φαντάζεται το Παρίσι στα χρόνια της δεκαετίας του 1960, δηλαδή σχεδόν έναν αιώνα από την εποχή που γράφτηκε.  Είναι ίσως το μοναδικό μυθιστόρημα του Βερν όπου κυριαρχεί  μια πεσιμιστική στάση του συγγραφέα απέναντι στην επιστήμη και την τεχνολογία, που δεν παρουσιάζονται εν προκειμένω ως πανάκεια αλλά ως αιτίες υποβάθμισης της ζωής των ανθρώπων, των γραμμάτων, των τεχνών και της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Το διήγημα Στον 29° αιώνα. Η ημέρα ενός Αμερικανού δημοσιογράφου το 2889 αναφέρεται κυρίως στον κόσμο του τύπου του μέλλοντος και περιγράφει μια αίθουσα σύνταξης και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην τυπογραφία και στον κόσμο των εκδόσεων το έτος 2889.

Στην μετα-αποκαλυπτική νουβέλα Ο Αιώνιος Αδάμ, η Γη παρουσιάζεται ως ένας τεράστιος ωκεανός όπου βρίσκονται μερικά νησιά με τους ελάχιστους επιζώντες μιας χαμένης ανθρωπότητας.

Κάποιες από τις επιστημονικές ανακαλύψεις και εφευρέσεις που αναφέρονται στα έργα του έχουν πραγματοποιηθεί αρκετά χρόνια αργότερα από την εποχή του ενώ κάποιες  άλλες ενδέχεται να πραγματοποιηθούν στο προσεχές μέλλον. Ανάμεσα στα τεχνολογικά επιτεύγματα που αναμένεται να υλοποιηθούν μελλοντικά είναι η αναβίωση νεκρών ανθρώπων και ζώων που βρίσκονται σε κατάψυξη με την ελπίδα ότι μια μέρα θα μπορούν να αποψυχθούν με ασφάλεια και να ξαναζήσουν. Την πρώτη μυθιστορηματική αναφορά στην επιστήμη της Κρυονικής[1] θα συναντήσουμε στο διήγημα του Ιουλίου Βερν Η ημέρα ενός Αμερικανού δημοσιογράφου το 2889 (“Au XXIXe siecle ou La Journee d’ un journaliste americain en 2889”) γραμμένο το 1889 και δημοσιευμένο για πρώτη φορά το 1891.

Κεντρικός ήρωας του διηγήματος είναι ο Αμερικανός μεγιστάνας του Τύπου Φράνσις Μπένετ [υποτίθεται μακρινός απόγονος του Τζέιμς Γκόρντον Μπένετ (1795-1872) ιδρυτή της πρώτης εφημερίδας της Νέας Υόρκης το 1835, της New York Herald]. Λέγεται μάλιστα ότι το διήγημα γράφτηκε κατά παραγγελία του ίδιου του Τζέιμς Γκόρντον Μπένετ, ο οποίος ζήτησε από τον Βερν να γράψει μια ιστορία για το πώς φανταζόταν τις ΗΠΑ χίλια χρόνια αργότερα, δηλαδή το 2889.Ο Φράνσις Μπένετ, καλείται να παρευρεθεί σε ένα επιστημονικό πείραμα νεκρανάστασης μέσω της Κρυονικής, μιας επιστήμης που αναπτύχθηκε και έγινε γνωστή πολλές δεκαετίες μετά τη δημοσίευση του εν λόγω διηγήματος.

Διαβάζουμε στο σχετικό απόσπασμα που αναφέρεται στην ανεπιτυχή προσπάθεια επαναφοράς στη ζωή ενός άνδρα που είχε καταψυχθεί εκατό χρόνια νωρίτερα:

«Είχε έρθει η ώρα. Μόλις είχε πατήσει το τελευταίο πλήκτρο του μετρητή, και στο σαλόνι, όπου γινόταν το πείραμα, ανήγγειλαν την παρουσία του. Πήγε αμέσως εκεί και τον υποδέχτηκαν δεκάδες επιστήμονες, ανάμεσά τους και ο δόκτωρ Σαμ.

Το σώμα του Ναθάνιελ Φέιθμπερν βρίσκεται εκεί, μέσα στο φέρετρό του, το οποίο είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα τρίποδο στο κέντρο της αίθουσας.

Το τηλεορασόφωνο έχει τεθεί σε λειτουργία. Ολόκληρος ο κόσμος θα μπορέσει θα μπορέσει να παρακολουθήσει τα διάφορα στάδια του εγχειρήματος.

Ανοίγουν τη σαρκοφάγο… Βγάζουν τον Ναθάνιελ Φέιθμπερν… Είναι σαν μούμια, κίτρινος, σκληρός, ξηρός. Τον θερμαίνουν… Περνάνε ηλεκτρικό ρεύμα από το σώμα του… Κανένα αποτέλεσμα…Τον υπνωτίζουν…Χρησιμοποιούν τη μέθοδο της υποβολής…

«Λοιπόν, δόκτωρ Σαμ;» ρώτησε ο Φράνσις Μπένετ.

Ο δόκτωρ Σαμ έσκυψε πάνω στο σώμα και το εξέτασε πολύ προσεκτικά. Του εντστάλαξε μέσω μιας υποδόριας ένεσης μερικές σταγόνες από το διάσημο ελιξίριο Μπράουν-Σεκάρ, το οποίο χρησιμοποιούνταν ακόμα…Η μούμια μουμιοποιήθηκε έτι περισσότερο.

«Λοιπόν…» απάντησε ο δόκτωρ Σαμ. «Νομίζω ότι η χειμερία νάρκη διήρκησε πολύ καιρό…»

«Αα!»

«Και ο Ναθάνιελ Φέιθμπερν είναι νεκρός».

«Νεκρός;»

«Ποιο νεκρός δεν γίνεται».

«Από πότε;»

«Από πότε;» απάντησε ο δόκτωρ Σαμ. «Μα…εδώ και εκατό χρόνια, δηλαδή από τότε που είχε την ατυχή έμπνευση να καταψύξει τον εαυτό του λόγω της αγάπης του για την επιστήμη».

«Πάμε!» είπε ο Φράνσις Μπένετ. «Να μια μέθοδος που χρειάζεται τελειοποίηση».

«Τελειοποίηση…Μια κουβέντα είναι αυτή», απάντησε ο δόκτωρ Σαμ, ενώ η επιστημονική επιτροπή χειμερίας νάρκης μετέφερε τη σαρκοφάγο… [2].

Πατέρας της Κρυονικής θεωρείται ο Αμερικανός  μαθηματικός και φυσικός Robert Ettinger (Ρόμπερτ Έτινγκερ, 1918-2011). Το 1962 ο Ettinger για πρώτη φορά κάνει λόγο για την κατάψυξη ανθρώπων που έχουν πεθάνει είτε λόγω γήρατος είτε λόγω ανίατων ασθενειών στο βιβλίο του Η προοπτική της αθανασίας (Prospect of Immortality)[3].   

Η πρώτη εταιρεία Κρυονικής είναι η Life Extension Society (LES) που ιδρύθηκε το 1964 από τον  Evan Cooper. Κατά την δεκαετία του ‘60 ιδρύθηκαν στις Η.Π.Α. τέσσερις ακόμη εταιρείες Κρυονικής: η Cryonics Society of New York (CSNY) το 1965, η Cryonics Society of Michigan (CSM) και η Cryonics Society of California (CSC) το 1966,  και η Bay Area Cryonics Society (BACS) το 1969η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε American Cryonics Society.

Στις 12 Ιανουαρίου 1967, το σώμα του James Bedford, που πέθανε σε ηλικία 73 ετών, καταψύχθηκε από την Cryonics Society of California. Ήταν η πρώτη περίπτωση εφαρμογής κρυονικής. To 1972 ιδρύθηκε η Alcor Life Extension Foundation, ενώ ο ίδιος ο Robert Ettinger το 1976 ίδρυσε το Cryonics Institute (CI) μαζί με τρεις ακόμη συνεργάτες του.

Οι πρώτες αναφορές σχετικά με τη δυνατότητα χρήσης της ψύξης για την αποθήκευση σπέρματος ανάγονται στα τέλη του 18ου αιώνα. Στο δεύτερο μισό του δέκατου ένατου αιώνα, ο Ιταλός φυσιολόγος Paolo Mantegazza (1831-1910) έκανε λόγο για μια τράπεζα όπου θα αποθηκεύονταν το σπέρμα των στρατιωτών που αναχωρούσαν για πόλεμο, προτείνοντας τη χρήση χιονιού και πάγου. Τα πρώτα πειράματα κατάψυξης χρονολογούνται από τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Για μεγάλο χρονικό διάστημα το ενδιαφέρον παρέμεινε συγκεντρωμένο κυρίως στη διατήρηση των σπερματοζωαρίων βοοειδών για ζωοτεχνικούς σκοπούς. Μόνο το 1960 ο Αμερικανός κρυοβιολόγος Jerome Sherman ξεκίνησε πειράματα κατάψυξης σε υγρό άζωτο. Οι χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά πάνω από το σημείο πήξης, χρησιμοποιούνται σήμερα για την προσωρινή αποθήκευση των οργάνων που προορίζονται για μεταμόσχευση. Η κατάψυξη σε υγρό άζωτο (πιο γνωστή ως κρυοσυντήρηση) χρησιμοποιείται για τη διατήρηση του ανθρώπινου σπέρματος και των εμβρύων.

Σύμφωνα με τη μέθοδο της κρυονικής, μόλις επιβεβαιωθεί ο θάνατος ενός ανθρώπου, η σορός του πρέπει να καταψυχθεί στη θερμοκρασία των -196 βαθμών Κελσίου. Το αίμα του οργανισμού θα πρέπει να αντικατασταθεί από «κρυο-προστατευτές» (cryoprotectants)[4],  δηλαδή χημικές ουσίες που προστατεύουν τους ιστούς από την ψύξη, εμποδίζοντας τον σχηματισμό πάγου ο οποίος θα μπορούσε να βλάψει ανεπανόρθωτα τις κυτταρικές δομές.  Ακολούθως, το σώμα τοποθετείται σε ειδικές κάψουλες με το κεφάλι προς τα κάτω. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση οποιασδήποτε εκροής του υγρού αζώτου από το πάνω μέρος του κρυοστάτη, το πρώτο πράγμα που θα αποψυχθεί είναι τα πόδια, προστατεύοντας έτσι τον εγκέφαλο.

Η έρευνα στον τομέα της Κρυονικής βασίζεται στις ακόλουθες υποθέσεις, οι οποίες δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί, ούτε έχουν αποδειχθεί λανθασμένες από την επιστήμη:
• η μνήμη, η προσωπικότητα και η ταυτότητα παραμένουν εντός των κυτταρικών δομών του εγκεφάλου, ακόμη και όταν η εγκεφαλική δραστηριότητα διακόπτεται (λόγω του κλινικού θανάτου του ατόμου).

• οι δομές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη διατήρηση της μνήμης δεν επηρεάζονται ανεπανόρθωτα από την κρυοσυντήρηση.

• οι μελλοντικές τεχνολογίες θα επιτρέψουν την αποκατάσταση της εγκεφαλικής ικανότητας του κρυοσυντηρημένου ατόμου.

Εάν μια από αυτές τις υποθέσεις δεν ισχύει, δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί ο στόχος της επαναφοράς στη ζωή των κρυοσυντηρημένων οργανισμών.

 

Η πιθανότητα ότι μελλοντικές ιατρικές τεχνολογίες θα μπορέσουν να αντιστρέψουν επιτυχώς την διαδικασία κρυοσυντήρησης, επαναφέροντας στη ζωή ανθρώπους και ζώα, αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από πολλούς επιστήμονες. Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια επιστημονική απόδειξη, πως μετά από αυτή τη διαδικασία, ο καταψυγμένος οργανισμός είναι δυνατό να επανέλθει στη ζωή. Σύμφωνα με τα λεγόμενα ενός Ρώσου επιστήμονα: «Δεν μπορώ να δώσω με σιγουριά ποσοστό επιτυχίας για την κρυονική μέθοδο, αλλά είναι καλύτερο από το μηδέν». Ο νευροεπιστήμονας Kenneth Hayworth, ένας από τους συνιδρυτές του ιδρύματος Brain Preservation Foundation , επισημαίνει ότι «είναι απίθανο κάποιος που καταψύχεται σήμερα να μπορέσει να αναβιώσει πριν από το 2100. Η τεχνολογία για τη μεταφόρτωση ενός ατόμου είναι εξαιρετικά δύσκολη,… καμία από αυτές τις τεχνικές δεν πρόκειται να επαναφέρει στη ζωή κάποιον χωρίς μια προηγμένη τεχνολογία».

Σήμερα υπάρχουν πολλές εταιρείες και ινστιτούτα Κρυονικής σ’ ολόκληρο τον κόσμο, καθώς και εκατοντάδες άνθρωποι και ζώα που έχουν μπει σε κατάψυξη. Το χρηματικό κόστος για την τεθεί κάποιο άτομο σε κατάψυξη είναι σχετικά υψηλό. Η Alcor Life Extension Foundation π.χ. χρεώνει 200.000 δολάρια για να καταψύξει ολόκληρο το σώμα στο διηνεκές και 80.000 δολάρια για να καταψύξει μόνο το κεφάλι (με την ελπίδα ότι η νευροχειρουργοί του μέλλοντος  θα είναι σε θέση να το μεταμοσχεύσουν σε ένα καινούργιο ανθρώπινο ή βιονικό σώμα).

Εκατοντάδες είναι τα μυθιστορήματα και διηγήματα επιστημονικής φαντασίας που αναφέρονται στην κρυονική και τις εφαρμογές της. Το πλέον γνωστό στη χώρα μας είναι το μυθιστόρημα Ubik του Philip K. Dick. Κάποιες  αξιόλογες ταινίες φαντασίας που καταπιάνονται με την κρυονική είναι: το αριστούργημα 2001: A Space Odyssey (1968) σε σκηνοθεσία του Stanley Kubrick, η σειρά των ταινιών Alien, η ταινία τρόμου Chiller (1985) σε σκηνοθεσία του Wes Craven, το Demolition Man(1993) σε σκηνοθεσία του Marco Brambilla, και το Vanilla Sky (2001) σε σκηνοθεσία του Cameron Crowe.


[1] Κρυονική είναι η επιστήμη που έχει ως κύριο σκοπό την διατήρηση του σώματος ενός ανθρώπου ή ζώου σε θερμοκρασίες υγρού αζώτου (-196 βαθμοί Κελσίου) με την προοπτική ότι μια προηγμένη τεχνολογία του μέλλοντος θα μπορέσει να το επαναφέρει στη ζωή.

[2] Ιούλιος Βερν: Η ημέρα ενός Αμερικανού δημοσιογράφου το 2889, ΣΚΑΪ ΒΙΒΛΙΟ, 2010.

[3] Robert C.W. Ettinger: The Prospect of Immortality, Doubleday, NY, 1964.

[4] Οι πρώτοι κρυοπροστατευτές αναπτύχθηκαν το 1990 από τους κρυοβιολόγους Gregory Fahy και Brian Wowk για την κατάψυξη οργάνων που προορίζονταν για μεταμοσχεύσεις.

Λόρδαν ο Βάρβαρος και ο κόμης Τσάκωνας

                                                              του Σταμάτη Μαμούτου

Είναι γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει πλούσια κινηματογραφική ιστορία που να βασίζεται σεναριακά σε αφηγήσεις φαντασίας και τρόμου. Υπάρχουν κάποιες καλές προσπάθειες, στις οποίες ενδεχομένως να εστιάσω προσεχώς. Προς το παρόν, πάντως, και υπό το κλίμα της καλοκαιρινής ραστώνης, θα εισέλθω στο πεδίο των ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού της αγαπημένης δεκαετίας του ’80. Οι περισσότεροι έχουμε συνδέσει την παραγωγή ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών των 80’s με αξέχαστες brutal κωμωδίες. Ωστόσο, μια πιο ενδελεχή έρευνα σε εκείνες τις παραγωγές είναι αρκετή ώστε να προκαλέσει έκπληξη στους λάτρεις της λογοτεχνίας του φανταστικού και του Ρομαντισμού.

Ας πάρουμε για παράδειγμα την ταινία Λόρδαν ο Βάρβαρος του 1987, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Σκαράκη και σενάριο του Γιάννη Σκλάβου. Πρόκειται για την χειρότερη ταινία της παγκόσμιας κινηματογραφικής ιστορίας! Κι αυτός είναι ένας πολύ σοβαρός λόγος για να την δούμε! Δεν είναι και εύκολο να πετύχει κανείς τέτοια διάκριση.

Ο τίτλος προϊδεάζει για μια cult παρωδία των ταινιών του Κόναν αλλά το θέμα της ταινίας είναι άσχετο και αφορά κάποιους προϊστορικούς ανθρώπους. Αν ως αναγνώστες της φανταστικής λογοτεχνίας πρέπει να θυμηθούμε κάποια επικά στοιχεία της, μπορεί να βρούμε δυο-τρία (όπως η σκηνή με την μάγισσα Φούρκα). Το σενάριο είναι κυριολεκτικά ανύπαρκτο, πράγμα που -έστω και από σπόντα- προϋποθέτει έναν κάποιο σουρεαλισμό. Άρα μιλάμε για μια ταινία χωρίς υπόθεση και με ατάκες που θα μπορούσε να γράψει ο πιο ανθυποβαλκάνιος επαρχιώτης.

Η σκηνοθεσία δεν είναι καλύτερη από εκείνη του κάθε παιδιού που βιντεοσκοπεί τα γενέθλιά του. Το κόστος των γυρισμάτων πρέπει να ήταν ελάχιστο αφού όλα έχουν γίνει σε εξωτερικούς χώρους. Δεν συζητάμε για φωτισμό. Το φως του ουρανού ήταν υπεραρκετό έστω και αν «έκαψε» ορισμένα πλάνα. Στο μοντάζ έχουν μπει πλάνα από άλλες ταινίες όταν υπάρχει ανάγκη για κάποιες σκηνές δράσης!! Ακόμη χειρότερη η σκηνογραφία και η ενδυματολογία. Καπάκια από κατσαρόλες και σκουπιδοτενεκέδες χρησιμοποιούνται ως ασπίδες, κουδούνες από πρόβατα κρέμονται πάνω από τα τομάρια που φορά ο προϊστορικός Λόρδαν ενώ η πρωταγωνίστρια είναι ντυμένη με αποκριάτικη στολή Ινδιάνας!!

Μιλάμε για ανεπανάληπτη εποποιία της θρυλικής Λεφάκης productions, που παραδόξως διαθέτει ένα καλό καστ ηθοποιών (Σουπιάδης, Αλιμπέρτη, Τσάκωνας, Φλωρέντης, Παπαδόπουλος, Φραγκιόγλου κ.α). Υπό κανονικές συνθήκες όσοι πλήρωσαν εισιτήριο στον κινηματογράφο για να την δουν θα έπρεπε να διοργανώσουν πορεία διαμαρτυρίας κάτω από τα γραφεία της εταιρίας παραγωγής. Και είναι απορίας άξιο πως οι συντελεστές είχαν το κουράγιο να «δημιουργήσουν» ένα έργο απαράδεκτο ακόμη και ως cult παρωδία.

Ωστόσο επειδή τα αρνητικά της στοιχεία είναι τόσο έντονα η ταινία αποκτά ένα ενδιαφέρον. Σε όσους αρέσει να αναπολούν τα '80's, προστίθεται ένας ακόμη λόγος να την δουν. Αν οι νοσταλγοί είναι και λάτρεις του φανταστικού τότε η πλάστιγγα αρχίζει να γέρνει υπέρ της! Δείτε την για όσο καταφέρετε να την αντέξετε. Θα «κάψετε εγκέφαλο», αλλά κατά βάθος μπορεί και να σας αρέσει.

Μετά το «έπος του Λόρδαν» βρέθηκε και η αντίστοιχη gothic cult ελληνική παρωδία. Ο κόμης Τσάκωνας και οι δρακουλίνες, του Τάκη Σιμονετάτου, που προβλήθηκε το 1989, αποτελεί ένα έργο το οποίου ο τίτλος τα λέει όλα και προϊδεάζει για την συνέχεια. Μολονότι «ο κόμης Τσάκωνας» δεν προβλήθηκε στον κινηματογράφο αλλά μόνο σε βιντεο-κασέτα, υπερτερεί σε όλα του Λόρδαν. Καταρχάς, σε αντίθεση με την προηγούμενη, αυτή η  ταινία έχει σενάριο. Η ιδέα του σεναρίου της, μάλιστα, είναι έξυπνη! Εντύπωση προκαλεί ότι σεναριογράφος είναι κατά το ένα ήμισυ ο Κώστας Τσάκωνας και κατά το άλλο ο σεναριογράφος του «Λόρδαν», Γιάννης Σκλάβος. 

Η υπόθεση του σεναρίου έχει ως εξής. Το συμβούλιο των βρικολάκων στην Ρουμανία εκθρονίζει τον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου γιατί αθετεί την συμφωνία αίματος και πίνει όλο το αίμα του ελληνικού λαού, μην αφήνοντάς του περιθώρια επιβίωσης. Για να σώσουν τους Έλληνες οι βρικόλακες βρίσκουν τον αντικαταστάτη του Αντρέα στο πρόσωπο του ξεχασμένου απογόνου της λαίδης Μπάθορυ, που ζει στα Μέγαρα διαπράττοντας μικροκλοπές για να επιβιώσει. Αυτός δεν είναι άλλος από τον Παναγή, τον οποίο υποδύεται ο Κώστας Τσάκωνας.

Αν και το έργο έχει τα χαρακτηριστικά αρνητικά των βιντεο-ταινιών, όπως την κακή διεύθυνση φωτογραφίας, το αδύναμο καστ ηθοποιών, την έλλειψη νεύρου σε σημεία της ροής του σεναρίου και τις όχι και πολύ προσεγμένες ατάκες, στην περίπτωση που υπάρχει ελεύθερος χρόνος, μπορεί να ιδωθεί ευχάριστα. Υπάρχει η υποψία κάποιων σπλάτερ στιγμών, υπάρχουν αρκετές καλές σκηνές (ιδίως η πρώτη, όταν η Βέρα Γκούμα κατεβαίνει από το μόνιππο και συναντά των κόμη Δράκουλα στα Καρπάθια) και ορισμένες σοβαρές ερμηνείες. Ο Κώστας Τσάκωνας, αν και δίνει ρεσιτάλ σε υφολογική '80's χοντροκοπιά μαύρου χιούμορ που μπορεί να ξενίζει μια μερίδα νεότερων θεατών, αποδεικνύει ότι είναι ένας απολαυστικός κωμικός.

Πρόκειται για μια ταινία που έχουν παρακολουθήσει ελάχιστοι θεατές. Αν, λοιπόν, είστε αναζητητές cult καταστάσεων σχετικών με την λογοτεχνία του φανταστικού, οι λίγες θεάσεις αποτελούν έναν ακόμη λόγο προκειμένου να την παρακολουθήσετε.

 

Σχόλια:
 Ο Πατριάρχης είπε...

Παρουσιάσατε τον αρμενοειδή, ανθρωπολογικώς, Τσάκωνα. Έναν αμφιβόλου φυλετικής προελεύσεως νεοέλλην, που με την κατατομή του κρανίου του έθεσε υπό αμφισβήτησιν την αριανική φυλετικότης του ημών έθνους. Ακολουθήτε πιστά τις παρεκκλίσεις των κρυπτομπολσεβίκων Γκρέγκορ Στράσσερ και Δραγούμη, αγνοώντας τας ιδεολογικάς οδούς των μυημένων εις την αρχαία φυλετική καθαρολογίαν του Άβαταρ Μεσσία Αδόλφου!

Αντί να παρακολουθήσετε ηθικώς και ιδεολογικώς διδακτικαί ταινίαι, όπως "Ο Χαφιές" με τον Ζαν Πωλ Μπελμοντό, δαπανάτε χρόνον εις κρυπτοπορνογραφικές φαρσοκωμωδίαι!

Αλλά τι να αναμένει εις από θιασώται της ιδεολογίας του στρασεροδραγουμισμού, που αρνούνται να συμμορφωθούν με τας υποδείξεις των αρχών και να συντονιστούν με τας ιδεολογικάς κατευθύνσεις του καθοδηγητού Χατζηγώγου;

Σάββατο, 08 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Και ο Αλέξανδρος Παπάγος που υμνείς στο αρμενοειδή τύπο ανήκει ρε πατριάρχη.

Σάββατο, 08 Αυγούστου, 2020

 
Ανώνυμος Ο Ο Πατριάρχης είπε...

Ο στρατηγός Παπάγος ήτο θιασώτης της Μεγάλης Ιδέας και επικεφαλής του κόμματος υπέρ του οποίου έδωσα τας νεανικάς πολιτικάς μου μάχες, αμάθαστε νεανίσκε!

Είμεθα ευγνώμονες εις έναν τέτοιο πολιτικό ανήρ διότι αποσόβησε εκ της πατρίδος μας τον κομμουνιστικόν κίνδυνο.

Αλλά ποιοι να εκτιμήσουν τοιούτα πολιτικά μεγέθη;
Τα αναρχικά στοιχεία που εκστασιάζονται υπό τους ήχους της βαρυμεταλλικής μουσικής ηχορυπάνσεως και θυροκολλούν το πρόσωπο του κομμουνιστού Δραγούμη εις τους κεντρικούς δρόμους των Αθηνών;
Αι αλητοκράται των δερματικών κεφαλών (αγγλιστί skinheads);
Ή μήπως αι αναγνώσται των σατανιστικών λιβέλων της λογοτεχνίας του φανταστικού;

Θλίβομαι δια την κατάπτωσιν του εθνικιστικού χώρου εις κομμουνιστικάς ατραπούς!

Σάββατο, 08 Αυγούστου, 2020

 

Η Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Μεγάλες αλήθειες από έναν σπουδαίο ηθοποιό που υπήρξε πατριώτης

https://www.youtube.com/watch?v=PHElPFox67c

Κυριακή, 09 Αυγούστου, 2020