Πίσω στον Νοέμβριο του 2015. Η εκπομπή «Ατσάλινο Ρόδο» ήταν στον ραδιοφωνικό αέρα περίπου πέντε μήνες. Ο Σταμάτης, μαθητευόμενος ακόμη ραδιοφωνικός παραγωγός, είχε εκτοξεύσει την ακροαματικότητα του σταθμού σε ανέλπιστα ύψη. Κάθε εβδομάδα η ακροαματικότητα ξεπερνούσε προηγούμενα ρεκόρ για τα δεδομένα του σταθμού. Πράγμα που έκανε την διεύθυνση να επιτρέψει στον Σταμάτη όποια ελευθερία κινήσεων ήθελε στο θέμα των περιχεομένων της εκπομπής, με την προϋπόθεση να μην δημιουργούσε αντιδικίες.
Ο Σταμάτης εκμεταλλεύτηκε την συγκεκριμένη ευκαιρία, μετατρέποντας το «Ατσάλινο Ρόδο» από προσωπική εκπομπή σε ραδιοφωνική έκφραση της Φ.ΛΕ.ΦΑ.ΛΟ. Αυτή η στρατηγική έδωσε στην εκπομπή μια πρωτότυπη ταυτότητα για τα ραδιοφωνικά δρώμενα. Έδωσε και στα μέλη της λέσχης, που συμμετείχαν στην εκπομπή ως καλεσμένοι του Σταμάτη, την ευκαιρία να επικοινωνήσουν την ιδεολογία μας μέσα από έναν επιστημολογικά επεξεργασμένο λόγο και να ενημερώσουν τους ακροατές πάνω σε θεματικές που άπτονταν της κοσμοθεώρησης του Ρομαντισμού. Φανταστική λογοτεχνία, μουσική, κινηματογράφος, ιστορία και πολιτικά σχόλια πάνω στην επικαιρότητα υπό την ιδεολογική οπτική της ρομαντικής αντιδιαφωτιστικής παραδοσιοκρατίας, πλέκονταν σε ραδιοφωνικές θεματικές ενότητες παντρεύοντας την αισθητική με την ενημέρωση και την ιδεολογική κατάρτιση
Το παρακάτω ραδιοφωνικό απόσπασμα ήταν ένα από τα πρώτα στα οποία ο Σταμάτης επιχείρησε μια συνοπτική αναδρομή σε ιστορικά συμβάντα με ιδιαίτερη σημασία για τον πολιτικό Ρομαντισμό. Μιας και το κίνημα των Επιστράτων έγραψε την σημαντικότερη σελίδα της ιστορικής του παρουσίας στο ελληνικό πολιτικό γίγνεσθαι τέτοιες μέρες του 1916, ας θυμηθούμε πως είχε ενημερώσει ο Σταμάτης ένα κοινό πεντακοσίων περίπου ακροατών, που οι περισσότεροι εξ αυτών άκουγαν έναν μουσικό και όχι δημοσιογραφικό ραδιοφωνικό σταθμό για την ιστορία του κινήματος των Επιστράτων.
Ο Σταμάτης αναφέρει ότι οι Επίστρατοι ήταν το πρώτο μαζικό κίνημα στην ελληνική ιστορία και εστιάζει στον ιδιότυπο ιδεολογικό του πυρήνα, στον οποίο ισορρόπησαν ο συντηρητικός εθνικισμός με τις καταβολές στον πολιτικό Ρομαντισμό από την μια, και το ειρηνιστικό αίτημα για την μη συμμετοχή της Ελλάδος στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο από την άλλη.
Θετικό γεγονός είναι ότι οι Επίστρατοι έχουν μείνει ανέγγιχτοι από την ελληνική "Whig ιστοριογραφία", δηλαδή την επίσημη που εργαλειακά παντρεύει αντιθετικά μεταξύ τους ρεύματα και εποχές για να φτιάξει ένα εθνικά περιεκτικό αφήγημα. Ενώ πάντρεψαν το θύτη Μαυρομιχάλη με το θύμα Καποδίστρια, το Βενιζέλο με τo Μεταξά, το ΕΔΕΣ με το ΕΑΜ, και το Πολυτεχνείο με τον Καραμανλή, οι επίσημοι "εθνικοί" ιστορικοί είναι εντελώς απρόθυμοι να μιλήσουν για τους Επίστρατους και τα Νοεμβριανά, πόσο μάλλον να τους εντάξουν σε μια ρόδινη ιστορική αφήγηση. Ούτε προσπάθεια να τους καπηλευτούν γίνεται, ούτε σοβαρή προσπάθεια να τους αντικρούσουν. Απλά βουβαμάρα. Που σημαίνει ότι κάτι κάνει τζιζ.
Με τον Στέφανο είχα πιάσει αυτή την κουβέντα, για τη "Whig ιστοριογραφία" των Γερμανών αστών μετά το 1871, των Dilthey, Meinecke κλπ. που πάντρευαν Νοβάλις με Χούμπολτ, Γκαίτε με Κλάιστ, ή Μύλλερ με Χέγκελ για να τους μετατρέψουν όλους αναδρομικά σε προδρόμους του Βίσμαρκ. Αλλά αυτή η διαδικασία γίνεται σε όλα τα έθνη. Ο όρος προέρχεται από την Αγγλία, οι Whig (φιλελεύθεροι) ιστορικοί θόλωναν τις αντιθέσεις μεταξύ εποχών, κινημάτων και στοχαστών, για να φτιάξουν μια βελούδινη ιστορία που επιβεβαιώνει το σήμερα.
Κι είναι σαφές ότι μόνο όταν μια ιδέα, κίνημα, εποχή ή άτομο καταστεί ακίνδυνο για τους κρατούντες, δέχονται να το εντάξουν στον "κανόνα κληρονομιάς". Για τους Επίστρατους δεν μιλάνε καν. Είτε ήταν ασήμαντο το κίνημα, είτε απλά το φοβούνται ακόμα κι ως ανάμνηση. Και ασήμαντο δεν ήταν.
Κι αλήθεια, ποιος χώρος θα δεχτεί να το κληρονομήσει;
-Το Κέντρο βρίσκει εκείνη την εποχή τον ιδρυτή του στο Βενιζέλο.
-Η Δεξιά φοβάται όπως ο διάολος το λιβάνι ακόμα και την ανάμνηση ότι η παράταξη που μετεξελίχθηκε σε Λαϊκό Κόμμα κι εκείθεν σε Συναγερμό, ΕΡΕ και ΝΔ, έλκει εν μέρει την καταγωγή της από ένα κίνημα όχι μόνο αντικαπιταλιστικό αλλά και αντιδυτικό, αντιγαλλικό. Κι αφού, όπως σε κάθε χώρα, ο νεοσυντηρητισμός που είναι ακραία φιλελεύθερος, είναι προδοσία-αναστροφή του αρχικού συντηρητισμού που ήταν αντιφιλελεύθερος γιατί έβλεπε στον καπιταλισμό την καταπάτηση των παραδόσεων - αλά Ράσκιν, Καρλάιλ κλπ, έτσι κι η ΝΔ, ως νεοσυντηρητικό-νεοφιλελεύθερο κόμμα, έχει ρητά επιλέξει την κληρονομιά του Βενιζέλου, και, αν ο Μεταξάς του 1936-41 μπορεί έστω να παραμορφωθεί από το Δένδια και να υμνηθεί ως νεοσυντηρητικό είδωλο, ο Μεταξάς του 1916 κι ακόμα περισσότερο το μαζικό λαϊκό κίνημα Επιστράτων-Νοεμβριανών είναι παραδόσεις που η Δεξιά όχι μόνο δεν θέλει να θυμάται, αλλά θα ήθελε να τις περάσει από γενικό damnatio memoriae.
-Η Αριστερά σε μια τίμια ανάλυση θα έβρισκε στους Επιστράτους ψήγματα πρώιμου αντικαπιταλιστικού αυθορμητισμού, δηλαδή του σταδίου εκείνου που περνούν όλα τα κινήματα μέχρι να φτάσουν στο στάδιο του συνειδητού. Ό,τι είχε πει ο Μαρξ για τους Λουδίτες ή ο Λουνατσάρσκι για τους Ρομαντικούς, ότι είναι "τυφλοί μας πρόγονοι" που σε γενικές γραμμές ήθελαν σωστά πράγματα αλλά λόγω της εποχής δεν ήξεραν πώς να τα ζητήσουν και έπεφταν σε αντιφάσεις, θα μπορούσε μια τίμια Αριστερά να πει για το κίνημα του 1916. Τέτοια ανάλυση όμως λείπει, κι αυτός ο χώρος παραμένει εξίσου βουβός στο θέμα.
-Οι εθνικιστές, τέλος, ενώ θα περίμενε κανείς να αγκαλιάσουν τους Επίστρατους - πόσο μάλλον όταν όλοι οι άλλοι χώροι, με την αδιαφορία τους να τους κληρονομήσουν, δίνουν στον εθνικιστικό χώρο πάσα σε κενό τέρμα - είναι κι αυτοί αμήχανοι, αφού δεν έχω υπόψη μου την έκδοση κάποιας εμπεριστατωμένης έρευνας του ζητήματος από εθνικιστική σκοπιά που να δείχνει την ουσία αυτού του κινήματος ως ρίζας του εθνικισμού.
Τέλος, να πω ότι η πρώτη μαζική εξέγερση (όχι κίνημα όμως) της νεοελληνικής ιστορίας ήταν το επταήμερο των Ευαγγελικών το 1901, που για μια βδομάδα 50.000 εργάτες, τεχνίτες, φοιτητές πάλευαν σε όλη την Αθήνα με την αστυνομία. Η γελοία αφορμή δεν πρέπει να μας κάνει να χάνουμε από τα μάτια μας την αιτία: την τραγική οικονομική κατάσταση που είχαν δημιουργήσει οι δύο απανωτές πτωχεύσεις (1893, 1897). Αλλά δεν ήταν κίνημα. Το πρώτο μαζικό κίνημα ήταν όντως το 1916.
Οι εθνικιστές θυμόμαστε το κίνημα των Επιστράτων. Απλά είμαστε λίγοι. Εμείς και οι γύρω από εμάς. Οι υπόλοιποι που κατά καιρούς αυτοπροσδιορίζονται ως τέτοιοι το κάνουν καταχρηστικά. Αγνοούν σχεδόν οτιδήποτε εθνικιστικό και θεωρούν ότι εθνικισμός είναι μια σκληρή εκδοχή της Δεξιάς.
Θα γίνουν εκδόσεις και υπάρχει πρόθεση να μελετηθεί το ιστορικό φαινόμενο των Επιστράτων. Να τελειώσει το διδακτορικό του Σταμάτη και θα επιστρέψουμε δυναμικά με τις εκδόσεις Κλέος.
Δόξα καὶ Τιμὴ στοὺς ᾿Επίστρατους πού ἔπεσαν μαχόμενοι ἐναντίον τῶν δυνάμεων κατοχῆς τῆς ᾿Αντάντ.
Τιμή στην αντιδυτική εξέγερση των επίστρατων, σκατά στη δυτικόδουλη ακροδεξιά.
Τιμή στην αντινατοϊκή εξέγερση του πολυτεχνείου, σκατά στη νατοϊκή αριστερά.
Μεγάλε σου αρέσει να πυροδοτείς εντάσεις, έτσι;
Δεν μας πειράζει καθόλου, αρκεί να το κάνεις έχοντας ιδεολογικές συντεταγμένες.
Είναι εξαιρετικά σπάνιο και "προβοκατόρικο" τόσο για τον εθνικιστικό χώρο όσο και για την Αριστερά το σύνθημα που έγραψες. Αν μπορείς να το εντάξεις σε ένα ευσύνοπτο πλαίσιο (δύο τρεις αράδες) που να εξηγεί πως καταλήγεις σε αυτή την θέση θα έχει πολύ ενδιαφέρον. Ως έκφραση ελληνικού εθνικομπολσεβικισμού ή ως μια ιδιαίτερη προσέγγιση ενός Αριστερού πατριώτη;
Ποιες ήταν οι θέσεις των Επίστρατων για:
α) Μικρασιάτες πρόσφυγες
β) εξωτερική πολιτική
γ) Μακεδονία, Θράκη κλπ
δ) οικονομία
Θα περάσετε αυτό το καθόλου υβριστικό και ειρωνικό σχόλιο, απαντώντας το, ή επειδή ακριβώς οι απαντήσεις δείχνουν το ΓΙΑΤΙ οι Εθνικιστές δεν έχουμε καμία σχέση να μιλάμε για αυτό το κιτς ακροδεξιό κίνημα, θα το φάει το χώμα το σχόλιο και θα αρχίσουν πάλι οι επιθέσεις σε μαχαιροπήρουνα και τραπεζομάντηλα;
Καταρχάς ο όρος κιτς αφορά αισθητικά κριτήρια. Οι ερωτήσεις που θέτεις δεν έχουν καμία σχέση με την αισθητική. Μάθε πρώτα να κάνεις αυτές τις διακρίσεις και μετά χρησιμοποίησε τους όρους.
Δεύτερον οι Επίστρατοι δεν ήταν κόμμα ώστε να έχουν επεξεργασμένες θέσεις για τα ερωτήματα που θέτεις. Ήταν ένα κίνημα που κεντρικό του αίτημα είχε να ακουστεί και η φωνή των απλών στρατιωτών πριν ο Βενιζέλος τους στείλει οπουδήποτε του υποδείκνυαν τα δυτικά συμφέροντα που υπηρετούσε. Ένας στρατός που είχε διεξάγει δύο επιτυχημένους και πολύνεκρους βαλκανικούς πολέμους, ετοιμαζόταν να σταλεί στο μέτωπο της Σερβίας με την Αυστρία στην αρχή και των Δαρδανελλίων στην συνέχεια, χωρίς να υπάρχουν ελληνικοί πληθυσμοί να απελευθερώσει και χωρίς να υπάρχουν ξεκάθαρες δεσμεύσεις για εδαφικά ανταλλάγματα στην χώρα. Οι στρατιώτες είπαν όχι και πολύ καλά έκαναν. Αυτό ήταν το κεντρικό αίτημα.
Στα όσα ερωτήματα θέτεις οι Επίστρατοι υιοθέτησαν τις απόψεις των φιλοβασιλικών συντηρητικών δυνάμεων. Γιατί η ίδια η ύπαρξη των Επιστράτων βόλευε το παλάτι, που έξυπνα συνδέθηκε μαζί τους.
Το ότι αντιμετωπίζονταν υποτιμητικά οι μικρασιάτες δεν ήταν μέρος μιας ιδεολογίας των Επιστράτων. Ήταν γνώρισμα ενός τμήματος της ελληνικής κοινωνίας που συνέδεε τον αντιβενιζελισμό (οι μικρασιάτες ήταν κυρίως φιλελεύθεροι βενιζελικοί) με νοοτροπίες του 19ου αιώνα που ήταν ακόμη ζωντανές (αυτόχθονες εναντίον ετεροχθόνων). Αλλά και πάλι αυτή η αντίληψη γιγαντώθηκε μετά το 1919 και όχι την εποχή των Επιστράτων. Στα υπόλοιπα που θέτεις η όποια ιδεολογία των Επιστράτων ήταν αμιγώς ρομαντικά εθνικιστική.
Τη Μακεδονία και την Θράκη ο ίδιος ο Βενιζέλος τις έβαλε στο παζάρι με τους Άγγλους και δέχτηκε να παραχωρηθούν στην Βουλγαρία αν οι Άγγλοι μας έδιναν την Σμύρνη. Στους Επίστρατους θα το φορτώσεις αυτό; Ο βασιλιάς έχει ευθύνη γιατί δέχτηκε να συζητήσει το άθλιο σχέδιο του παππού των Μητσοτάκηδων.
Αν εννοείς την παράδοση του Ρούπελ στους Βούλγαρους από τον Σκουλούδη έγινε πριν αποστρατευτούν οι Επίστρατοι και αποτέλεσε αντάλλαγμα που ζήτησε η Γερμανία (δικαιολογημένα για αυτή, αδικαιολόγητα για εμάς) επειδή ο Βενιζέλος είχε βάλει τον στρατό των Αγγλογάλλων στη Θεσσαλονίκη από τον Σεπτέμβριο του 1915 ήδη (χωρίς την έγκριση του βασιλιά) και οι Αγγλογάλλοι μετά την υποχώρηση λόγω της ήττας τους στην Σερβία (μαζί με τον καταδιωκόμενο σερβικό στρατό) έκαναν την Θεσσαλονίκη και την Κέρκυρα στρατιωτικές τους βάσεις, καταλύοντας την εθνική μας ανεξαρτησία.
Αλλά επαναλαμβάνω, οι Επίστρατοι δεν είχαν σχέση με όλα αυτά. Πώς σου ήρθαν αυτές οι ερωτήσεις; Και βέβαια ήταν ρομαντικά εθνικιστικό κίνημα.
Το βιβλίο του Μαυροκορδάτου για τους Επίστρατους τι λέει;
Καλό είναι. Το αναφέρει και ο Σταμάτης. Όμως είναι μικρό και δεν αποτελεί πλήρη έρευνα του ιστορικού φαινομένου.
ο άλλος πιστεύει ακόμα στο μύθο του πολυτεχνείου!
Τον μύθο από την πραγματικότητα του Πολυτεχνείου τα έχει διαχωρίσει η Λέσχη σε σχόλιό της μέσα στο καλοκαίρι:
"Κατά τα λοιπά με το Πολυτεχνείο σαφώς δεν είμαστε και το ξέρεις καλά εκεί στην κουζίνα του μαγειρείου σου. Αλλά πολύ περισσότερο δεν είμαστε με τους Αμερικανούς. Και δεν διστάζουμε να παραδεχτούμε ότι πολλοί εξ όσων συμμετείχαν στο Πολυτεχνείο διέθεταν έναν υγιή αντι- αμερικανισμό ασχέτως αν στην πράξη έγιναν πιόνια του αμερικανικού παράγοντα χωρίς να το αντιληφθούν."
http://flefaloarticles.blogspot.com/2022/07/pyrkon-festival.html
Αν, τώρα, υποθετικά μιλώντας, ο Karl Justus Gruner, αρχηγός της αστυνομίας του Βερολίνου από το 1806 ως το 1815 και έμμισθος πράκτορας των Άγγλων, πλήρωνε κάποιους Ρομαντικούς ποιητές για να γράφουν φλογερά έργα κατά των Γάλλων, το έκανε γιατί η Αγγλία τον είχε ορμηνέψει να υποδαυλίσει με κάθε δυνατό τρόπο τον πόλεμο Γερμανών-Γάλλων για τα δικά της γεωπολιτικά συμφέροντα. Αλλά τι μ' αυτό; Θα σταματήσουμε μήπως να τιμούμε τα έργα του Κλάιστ και των άλλων ποιητών, επειδή ο τελικός ωφελούμενος από εκείνη την έξαρση του γερμανικού εθνικισμού ήταν ο αγγλικός παράγοντας; Όχι. Οι άνθρωποι ήταν ειλικρινείς εθνικιστές και πίστευαν μέχρι τα μπούνια στον αγώνα που έδιναν. Το ίδιο ισχύει και για τη μερίδα ειλικρινών αγωνιστών μέσα στο Πολυτεχνείο.
Κατά τα άλλα το endgame του φιλελευθερισμού και του Μητσοτάκη είναι η ιδιωτικοποίηση και διάλυση των πανεπιστημίων, οπότε, ενάντια σε αυτό τον σκοπό, είμαι σίγουρος ότι τόσο οι Πολυτεχνίτες του '73 όσο και οι Επίστρατοι του '16 θα στέκονταν μαζί.
Εντάξει με τις παραπομπές. Καλές είναι εφόσον μηνυματοδοτούν διαπιστώσεις. Αλλά σημαντικότερη είναι η περιγραφή ιδεολογικών αξόνων.
Η θετική αποτίμηση των δύο κινημάτων έχει πολύ ενδιαφέρον όσον αφορά το ιδεολογικό πλαίσιο που μπορεί να τις φιλοξενεί. Γράψε μας δύο αράδες και για αυτό. Είσαι εθνικομπολσεβίκος ή αριστερός πατριώτης; Αν είσαι το πρώτο έχει ιδιαίτερη σημασία για τις ζυμώσεις που μπορεί να χωρέσει ο ελληνικός εθνικισμός. Αν είσαι το δεύτερο έχει σημασία για την συνέχεια της συζήτησης.
ΥΓ. Αυτό για τον Γκρούνερ ότι ήταν πράκτορας που το βρήκες;
Αριστεροί που γουστάρουν τους πρωτοφασίστες Επίστρατους!! Μάλιστα. Το ότι θα αναβιώνατε, κύριοι της λέσχης, το μέτωπο των βασιλοκομμουνιστών από τις εκλογές του 1920 στα 2022 δεν το περίμενε κανείς να το καταφέρετε ρε μπαγάσες. Να δούμε τι άλλο σχεδιάζετε μέχρι να φέρετε τον εθνικιστικό χώρο στα μέτρα σας.
Αν και διαβάζω για σχεδόν τρεις δεκαετίες τη λογοτεχνία πολλών στοχαστών που εντάσσονται στο ετερόκλητο ρεύμα που έχει ονομαστεί εθνικομπολσεβικισμός, δεν ξέρω αν μπορώ με βεβαιότητα να ονομάσω των εαυτό μου έτσι. Αν πρέπει σώνει και καλά να βάλω μια από τις δυο ταμπέλες, εθνικομπολσεβίκος ή αριστερός πατριώτης, τι να πω; Μάλλον αριστερός πατριώτης με ενδιαφέρον και για τον εθνικομπολσεβικισμό.
Τρεις ιστορικοί είναι που δίνουν στοιχεία ότι ο Gruner έπαιρνε κρυφά μισθό από Άγγλους και Ρώσους.
Πρώτα ο August Fournier (»Stein und Grüner in Österreich«, 1888), μετά ο Reinhold Steig (»Heinrich von Kleists Berliner Kämpfe«, 1901), και τελευταίος και κατά τη γνώμη μου σημαντικότερος ο Otto W. Johnston (»Der deutsche Nationalmythos: Urpsrung eines politischen Programms«, 1990).
Όλοι αναφέρουν ότι το 1812, όταν η αυστριακή αστυνομία συνέλαβε τον Gruner στην Πράγα, όπου αυτός, αφού τα είχε σπάσει με τον βασιλιά της Πρωσίας λόγω της συμμαχίας του τελευταίου με τον Ναπολέοντα, είχε πάει να στήσει στην Πράγα δίκτυο αντι-ναπολεόντειων κατασκόπων, βρέθηκαν στην κατοχή του χοντρά λεφτά, όχι από Πρωσία μόνο αλλά και αγγλικά και ρώσικα.
Το παρακάτω από Johnston (τα νούμερα τα βρίσκουμε και στους Steig και Fournier):
"Allein der ehemalige Berliner Polizeichef Justus Gruner, der Kleist das Zeitungsvorhaben im Namen der Obrigkeit empfohlen hatte, wird knapp ein Jahr später in der Nähe des Steinsehen Hauptquartiers von Österreichischen Polizisten festgenommen: im Besitz hatte Gruner, der angeblich im Namen Hardenbergs, aber auf Veranlassung Steins solche literarische Tätigkeit förderte, 50000 Reichstaler, 1394 russische Dukaten und etliche Pound Sterling."
(Μόνο ο πρώην αρχηγός της αστυνομίας του Βερολίνου, Justus Gruner, ο οποίος είχε συστήσει το έργο της εφημερίδας στον Κλάιστ για λογαριασμό των αρχών [ενν. την Berliner Abendblatter], συνελήφθη από Αυστριακούς αστυνομικούς σχεδόν ένα χρόνο αργότερα κοντά στα κεντρικά γραφεία του Steinsee: ο Gruner είχε στην κατοχή του, μάλλον για λογαριασμό του Hardenberg, αλλά υπό την υποκίνηση του Στάιν, 50.000 Reichstaler, 1.394 ρωσικά δουκάτα και αρκετές λίρες στερλίνες.)
Αλλά ξαναλέω αυτό δεν λέει τίποτα για τον χαρακτήρα των ρομαντικών ποιητών ούτε μειώνει τον ειλικρινή εθνικισμό τους. Άλλο τα γεωπολιτικά παιχνίδια των μεγάλων και άλλο οι αγνοί αγωνιστές.
Εντάξει αυτό δεν αποδεικνύει de facto πρακτοριλικι. Με τέτοια κριτήρια οι μισοί επαναστάτες του '21 θα πρέπει να αξιολογηθούν ως πράκτορες.
Πάντως αυτό δεν έχει σημασία. Εννοείται ότι συμφωνούμε στην προσέγγιση περί της αυθεντικότητας των ρομαντικών.
Στο θέμα του εθνικομπολσεβικισμού επιμένουμε για έναν λόγο. Θα μιμηθούμε τον Στέφανο και θα προτείνουμε στους φίλους που έχουν αυτό το δίλημμα υπέρβαση του αριστερού πατριωτισμού και υιοθέτηση της ιδεολογικής ταυτότητας του ε/Μ. Για τον εξής λόγο.
Θα είναι πρόβλημα αν ο εθνικομπολσεβικισμος δεν αποκρυσταλλωθεί ως αυτόνομη ιδεολογική τάση του ελληνικού εθνικισμού. Το έπαθε στην Γερμανία κατά τον μεσοπόλεμο όταν οι εκφραστές του περίμεναν πότε θα αποχωρήσει από το Κομμουνιστικό Κόμμα κάποια φράξια πατριωτών ή πότε θα γίνει πιο ριζοσπαστική κάποια ομάδα συντηρητικών. Ακόμη και όταν έγιναν αυτά ο εθνικομπολσεβικισμος παρέμεινε σαν ένα σακί πολιτικών ιδεών που οι αποχωρήσαντες κομμουνιστές ή οι ριζοσπαστικοποιημενοι συντηρητικοί διάλεγαν περιστασιακά ότι τους ταίριαζε. Αυτό προδιεγραφε ότι δεν θα υποστηριζόταν ποτέ ως διακριτό κίνημα. Μέχρι να το αντιληφθούν και να διεκδικήσουν την ξεχωριστή του ταυτότητα ο Παετελ και ο Νίκιτς είχε χαθεί το παιχνίδι.
Αντίθετα στην Ρωσία της δεκαετίας του '90, όταν ο Λιμόνοφ έκανε τον εθνικομπολσεβικισμό ξεχωριστό πολιτικό κίνημα του εθνικιστικού χώρου, ο Ε/Μ υπήρξε η αιχμή του εθνικιστικού κινήματος για είκοσι χρόνια. Νομίζουμε ότι η Ελλάδα έχει το ιστορικό και το θεωρητικό υπόβαθρο προκειμένου να στηθεί η ιδεολογική γραμμή ενός ελληνικού εθνικομπολσεβικισμού, που θα είναι αυτονομημένος από την Αριστερά και θα αποτελεί συνειδητοποιημένα μια ιδιαίτερη τάση του ελληνικού εθνικισμού. Ελάτε, μπορείτε πιστεύουμε να το οργανώσετε σε επίπεδο ιστολογίου/περιοδικού σιγά σιγά.. Εμείς εδώ είμαστε να βοηθήσουμε. Αλλά μην περιμένετε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας.
Πλάκα-πλάκα, το Ελιά-Στεφάνι-Σφυρί-Δρεπάνι δεν ξέρω αν θα το φωνάξουμε, αλλά αν κάνουν ο Πατέλης με τον Παπαδομανωλάκη αντι-νατοϊκή διαδήλωση, μετά χαράς κατεβαίνω κι εγώ και παίρνω και τον αδερφό C μαζί.
Επί του πιεστηρίου, με μεσολάβηση Ντόρας τα ξαναβρήκαν Κούλης-Χοντρός.
Υπερ-Cult επικό εξώφυλλο της "Δημοκρατίας" με τον παλαιότερο εναγκαλισμό τους και την λεζάντα "τους σιχαθηκε ο ο λαός".
Ανακοίνωσε σήμερα το FBI ότι ο ιστότοπος πειρατικής βιβλιοθήκης Z-Library - από όπου κατέβασα πάνω από 500 βιβλία τα δύο προηγούμενα χρόνια - είχε ιδιοκτήτες δύο Ρώσους.
Και ξαφνικά έγινα ακόμα πιο φιλορώσος από πριν.
Μεγαλωμένος πολιτικα σε αλλη μπάντα ειχα για τους επιστρατους μια πιο απλουστευμενη και απολυτη άποψη.Με οσα ακουγονται και γραφονται εδώ πήρα ένα κινητρο να διαβασω ,να ασχοληθω λιγο και να σπασω τις βεβαιοτητες μου.Αλλωστε η ιστορια ιδιαιτερα η Ελληνικη εχει εκπληξεις για οποιον διαβαζει και μελεταει χωρις παθη και παρωπιδες ή μια διαθεση για να επιβεβαιωση των οσων ήδη κουτσοξέρουμε.Απο τους επιστρατους λοιπον με τρωει να ψαξω δυο παραγοντες που δεν ειχα δει : Αυτον της λαικης κινητοποιησης και λαικοτητας καθως και τον αντιδυτικισμο.
Για το πολυτεχνειο η κουβεντα εχει νοημα οταν την διεξαγουν ή ανθρωποι που πιστευουν οτι ειχε νοημα η παρουσια στο πολθτεχνειο τοτε ή οτι δεν ειχε.Το να μεκονται οι δυο "πλστφορμες" παραγει εντασεις και παραλληλους μονολογους.
Τελος στα περι πατριωτικης αριστερας εθνομπολσεβικισμου κλπ πονεμενη ιστορια.Αχιλλριος πτερνα της ολης φασης ειναι ο τροπος του πολιτευεσθαι( ιντερνετικος,φλυαρος ,καναπεδατος) που υπονομευει οτι σοβαρο υπαρχει και προκαλει θυμηδια στους ( εξ αριστερων ) πολιτικους αντιπαλους οι οποιοι καθαριζουν χαλαρα τετοιες φασεις επειδη έχουν ενα καθημερινο δρομισιο modus operandi.Το τελευταιο το γραφω απο εμπειρεια και κοβω τον λαιμο μου για αυτο .Αυτα λιγο σκορπια και ελπιζω πηδωντας απο θεμα σε θεμα να μην εγινα κουραστικος ή να μην φανηκα ο " παρταόλας" που λεγαμε πιτσιρικαδες.
Το βιβλίο του Μαυροκορδάτου εστιάζει σε αυτό ακριβώς. Στην μαζικότητα και τον αυθορμητισμό του κινήματος των Επιστράτων. Μάλιστα ο Μαυροκορδάτος είναι φιλοβενιζελικός φιλελεύθερος και δεν μπορεί να κατηγορηθεί ως κάποιος που είχε προσωπικούς ή ιδεολογικούς λόγους να δικαιώσει τους Επίστρατους.
----"Πλάκα-πλάκα, το Ελιά-Στεφάνι-Σφυρί-Δρεπάνι δεν ξέρω αν θα το φωνάξουμε, αλλά αν κάνουν ο Πατέλης με τον Παπαδομανωλάκη αντι-νατοϊκή διαδήλωση, μετά χαράς κατεβαίνω κι εγώ και παίρνω και τον αδερφό C μαζί."----
Παρών.
Και εγώ θα κατέβαινα με χίλια, αν βέβαια δεν μιλάμε για οργανωμένες και άνωθεν ευλογημένες κομματικές/φοιτητοπαραταξιακές ιεροτελεστίες, με το όποιο αντινατοικό πρόταγμα καταχωνιασμένο κάπου μεταξύ 25ης και 26ης θέσης (για να μη πω παντελώς απόν), όπως τα απολύτως ελεγχόμενα ετήσια pyro shows του Πολυτεχνείου.
Ρε σεις, μέχρι και πασόκοι, ζαίοι (σημερινοί) και μπαρουφακικοί (εξίσου σημερινοί) βουλευτές και φοιτητοσυνδικάλες κατεβαίνουν, βδελυροί πολιτικάντηδες που σε ένα μελλοντικό λαογενές κίνημα (πχ Αγανακτισμένοι Vol. 2) ούτε έξω απ' τα σπίτια τους δε θα μπορούσαν να βγουν. Άσε το virtue signalling και οι κόπυ πέιστ στεντόρειες διακηρύξεις πίστης σε "ελευθερία/δημοκρατία" του κάθε... "υπερεπαναστάτη", από την ΠτΔ και τον Εισαγγελάτο έως τον βαρετότερο πολιτικοκορεκτάκια των σόσιαλ.
Ο ανώνυμος που αναφέρεται σε "μύθο" έχει κάποιο πόιντ. Βέβαια, αν θεωρεί ότι εκείνη η νύχτα ήταν ένα συνηθισμένο σαββατόβραδο των αθηναικών 70s, προφανώς και κάνει λάθος. Αν όμως υπονοεί ότι τα εν λόγω γεγονότα αποτέλεσαν την πρώτη ύλη για την κατασκευή του μεταπολιτευτικού ιδρυτικού μύθου (ήδη από εποχής γερο-Καραμανλή, απλά δες την ημερομηνία των πρώτων εκλογών του 74), έχει δίκιο...
Τώρα τα σφυροδρέπανα, οι ελιές και οι ταραμοσαλάτες σίγουρα παρουσιάζουν κάποιο ιστορικό ενδιαφέρον, έστω περιορισμένο στον ελ μικρόκοσμο, αλλά αν κάποιος επιχειρεί στα σοβαρά νεκρανάσταση ρευμάτων και συμβόλων του μεσοπολέμου και προβολή τους στο σήμερα, τότε άστο καλύτερα...
Επομένως, μέχρι να έρθει κάτι γνήσια λαικό και (όσο γίνεται) αντισυστημικό (όπως οι πλατείες του '11, με τις όποιες φυσιολογικές παθογένειες, αντιφάσεις και παρατράγουδα) περιμένουμε. Πάντως από θεσμικά κόμματα και φορείς δεν θα προκύψει κάτι καλό, αυτό είναι το μόνο σίγουρο...
ΥΓ.1 Ο Παπαδομανωλάκης ποιος είναι;
ΥΓ.2 Και μη ξεχνάμε: Κοκοκο το Νάτο στην Πολωνία. Ρε χρήσιμοι, σε 2 ώρες σας πούλησε ο boss, που ξανάγινε;
C
C ο Παπαδομανωλάκης είναι δημοσιογράφος που πριν δύο μήνες διοργάνωσε αντι-νατοϊκή συζήτηση στα Εξάρχεια και δέχτηκε προπηλακισμό από Ιρανό (!) νατοϊκό (!!!)
https://www.facebook.com/panos.papado1992/posts/pfbid0U6UZWN1qE2RVryQJ6UFEXjeG6mGvaTuyjYiQNdt3fK9y4sDas4N99XSyWE5NsVcil
και τα πιστεύω του:
https://www.kommon.gr/politiki/dialogos/item/6147-poioi-ksanamoirazoun-ti-gi-kai-epanaxarassoun-me-aima-ta-synora-stin-oukrania-tou-panagioti-papadomanolaki
Καλή σκέψη η εθνικομπολσεβικική σελίδα. Ας την ξεκινήσουν οι γνώστες.
Εδώ που είμαστε θα πολιτευόμαστε ιντερνετικά με τον καιρό θα έρθει και ο δρόμος.
Κοιτάξτε εδώ ένα ανιστόρητο άτομο που έκανε επί μισό αιώνα τον πατριάρχη του εθνικισμού:
https://www.youtube.com/watch?v=azrHenydgwE
Μπερδεύει Πόντιους με Μικρασιάτες, αγνοεί το ποντιακό αντάρτικο, ειρωνεύεται ελληνικούς πληθυσμούς.
Ο άλλος από πάνω αναρωτιέται γιατί δεν έχει γράψει κανείς εθνικιστής εμπεριστατωμένη ιστορία των επίστρατων. Όταν το 90% των εν Ελλάδι εθνικιστών έμαθαν γράμματα με τον Πλεύρη για δάσκαλο, ποιος να γράψει σοβαρό ιστορικό έργο για το οτιδήποτε;
Δεν είμαι εθνομπολσεβίκος αλλα θα με ενδιέφερε να διαβάσω. Υπάρχει βιβλιογραφία σε αγγλικά, ελληνικά ή μόνο στα γερμανικά; Για το βιβλιο του Κιτσίκη τι άποψη εχετε;
Αγνόησε τους γραφικούς.
Κλασικό Louis Dupeux, National Bolschewismus in Deutschland 1919-1933.
Καel Otto Paetel , the national bolshevist manifesto, ψάξε το στο archive.org είναι ελεύθερο.
Emmanuel Carrere , Λιμόνοφ, εκδόσεις εικοστού πρώτου μια βιογραφία του αρχηγού των μετασοβιετικων Ρώσων εθνικομπολσεβίκων είναι αυτό.
Ζαχαρίας Πριλέπιν, Σάνκια, Τόπος , μυθιστόρημα γραμμένο από Ρώσο πρώην εθνικομπολσεβικο που περιγράφει την ζωή των μελών του κόμματος κατά την δεκαετία του'90 και στις αρχές των '00.
Στα ελληνικά θα γίνουν κυκλοφορίες από τον εκδοτικό μας οίκο με το νέο έτος.
Ποιες ήταν οι θέσεις των Επίστρατων για:
α) Μικρασιάτες πρόσφυγες
β) εξωτερική πολιτική
γ) Μακεδονία, Θράκη κλπ
δ) οικονομία
Θα περάσετε αυτό το καθόλου υβριστικό και ειρωνικό σχόλιο, απαντώντας το, ή επειδή ακριβώς οι απαντήσεις δείχνουν το ΓΙΑΤΙ οι Εθνικιστές δεν έχουμε καμία σχέση να μιλάμε για αυτό το κιτς ακροδεξιό κίνημα, θα το φάει το χώμα το σχόλιο και θα αρχίσουν πάλι οι επιθέσεις σε μαχαιροπήρουνα και τραπεζομάντηλα;
Μια εβδομάδα έκανες να απαντήσεις με αυτό το καθόλου υβριστικό σχόλιο; Φροντιστήριο πηγές για να το γράψεις;
Καταρχάς ο όρος κιτς αφορά αισθητικά κριτήρια. Οι ερωτήσεις που θέτεις δεν έχουν καμία σχέση με την αισθητική. Μάθε πρώτα να κάνεις αυτές τις διακρίσεις και μετά χρησιμοποίησε τους όρους.
Δεύτερον οι Επίστρατοι δεν ήταν κόμμα ώστε να έχουν επεξεργασμένες θέσεις για τα ερωτήματα που θέτεις. Ήταν ένα κίνημα που κεντρικό του αίτημα είχε να ακουστεί και η φωνή των απλών στρατιωτών πριν ο Βενιζέλος τους στείλει οπουδήποτε του υποδείκνυαν τα δυτικά συμφέροντα που υπηρετούσε. Ένας στρατός που είχε διεξάγει δύο επιτυχημένους και πολύνεκρους βαλκανικούς πολέμους, ετοιμαζόταν να σταλεί στο μέτωπο της Σερβίας με την Αυστρία στην αρχή και των Δαρδανελλίων στην συνέχεια, χωρίς να υπάρχουν ελληνικοί πληθυσμοί να απελευθερώσει και χωρίς να υπάρχουν ξεκάθαρες δεσμεύσεις για εδαφικά ανταλλάγματα στην χώρα. Οι στρατιώτες είπαν όχι και πολύ καλά έκαναν. Αυτό ήταν το κεντρικό αίτημα.
Στα όσα ερωτήματα θέτεις οι Επίστρατοι υιοθέτησαν τις απόψεις των φιλοβασιλικών συντηρητικών δυνάμεων. Γιατί η ίδια η ύπαρξη των Επιστράτων βόλευε το παλάτι, που έξυπνα συνδέθηκε μαζί τους.
Το ότι αντιμετωπίζονταν υποτιμητικά οι μικρασιάτες δεν ήταν μέρος μιας ιδεολογίας των Επιστράτων. Ήταν γνώρισμα ενός τμήματος της ελληνικής κοινωνίας που συνέδεε τον αντιβενιζελισμό (οι μικρασιάτες ήταν κυρίως φιλελεύθεροι βενιζελικοί) με νοοτροπίες του 19ου αιώνα που ήταν ακόμη ζωντανές (αυτόχθονες εναντίον ετεροχθόνων). Αλλά και πάλι αυτή η αντίληψη γιγαντώθηκε μετά το 1919 και όχι την εποχή των Επιστράτων. Στα υπόλοιπα που θέτεις η όποια ιδεολογία των Επιστράτων ήταν αμιγώς ρομαντικά εθνικιστική.
Τη Μακεδονία και την Θράκη ο ίδιος ο Βενιζέλος τις έβαλε στο παζάρι με τους Άγγλους και δέχτηκε να παραχωρηθούν στην Βουλγαρία αν οι Άγγλοι μας έδιναν την Σμύρνη. Στους Επίστρατους θα το φορτώσεις αυτό; Ο βασιλιάς έχει ευθύνη γιατί δέχτηκε να συζητήσει το άθλιο σχέδιο του παππού των Μητσοτάκηδων.
Αν εννοείς την παράδοση του Ρούπελ στους Βούλγαρους από τον Σκουλούδη έγινε πριν αποστρατευτούν οι Επίστρατοι και αποτέλεσε αντάλλαγμα που ζήτησε η Γερμανία (δικαιολογημένα για αυτή, αδικαιολόγητα για εμάς) επειδή ο Βενιζέλος είχε βάλει τον στρατό των Αγγλογάλλων στη Θεσσαλονίκη από τον Σεπτέμβριο του 1915 ήδη (χωρίς την έγκριση του βασιλιά) και οι Αγγλογάλλοι μετά την υποχώρηση λόγω της ήττας τους στην Σερβία (μαζί με τον καταδιωκόμενο σερβικό στρατό) έκαναν την Θεσσαλονίκη και την Κέρκυρα στρατιωτικές τους βάσεις, καταλύοντας την εθνική μας ανεξαρτησία.
Αλλά επαναλαμβάνω, οι Επίστρατοι δεν είχαν σχέση με όλα αυτά. Πώς σου ήρθαν αυτές οι ερωτήσεις; Και βέβαια ήταν ρομαντικά εθνικιστικό κίνημα.
Εσύ ο αριστερός διεθνιστής όλη μέρα εδώ μέσα είσαι και σπαμάρεις. Αλήθεια δουλεύεις, σπουδάζεις, κάνεις κάτι άλλο στη ζωή σου εκτός να πατάς f5 στη σελίδα της λέσχης; Έπρεπε να δηλώσεις εξαρχής αριστερός να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.
Σταμ μη με κόψεις. Την ίδια απορία θα έχουν πολλοί.
Επίσης Μπλέιζ Μπέιλι πήγε κανείς; Εγγύηση ο καράφλας λέμε!
Δεν είναι ένας ο σχολιαστής φίλε. Μην τους μπερδεύεις. Θα μου πεις, πως να μη τους μπερδεύεις εφόσον γράφουν όλοι ανώνυμα; Αλλά κι εσύ φίλε μου το ίδιο κάνεις. Χρησιμοποιήστε ρε παιδιά ένα ψευδώνυμο. Έτσι γίνονται εύκολα λάθη στο ποιος έγραψε τι.
Ο συγκεκριμένος δεν αυτοπροσδιορίστηκε ως διεθνιστής. Ως πατριώτης αυτοπροσδιορίστηκε. Είναι μάλλον άλλος αυτός που έχεις κατά νου. Υποθέτω ότι εννοείς σχολιαστή προηγούμενης ανάρτησης.
Blaze δεν πήγα. Να σου πω την αλήθεια δεν μου άρεσε ποτέ. Αλλά ο λόγος που δεν πήγα είναι ο εξής. Γυρίζω απ'την δουλειά και γράφω το διδακτορικό, κάθε μέρα, μέχρι τις τρεις τα ξημερώματα. Δεν υπάρχει περίπτωση να πάρω ανάσα μέχρι τα Χριστούγεννα, στο καλύτερο σενάριο. No sleep till Hammersmith!!
Ναι γράφω και δυο βιβλία, και μεταφράζω και άλλα δύο παράλληλα. Κοίτα εσύ τη δικιά σου δουλειά, αν έχεις. Η δική μου δουλειά είναι εν μέρει για λογαριασμό της λέσχης, οπότε συμβιβάσου με την ιδέα ότι θα με υφίστασαι για καιρό. Σαν σχολιαστή, μη φανταστείς τίποτα άλλο.
Εγώ κάτι δηλώνω, τουλάχιστον. Εσύ που δεν δηλώνεις τίποτα, ελπίζω να το κάνεις από αυτογνωσία ότι η ιδεολογία σου είναι το τίποτα, και όχι απλά από δειλία.
Στον τύπο που μπέρδεψε τον Πριλεπιν τον ήρωα Μοζγκοβόι με το ΚΚΕ ,τον Καραμπελια και τον Λαφαζάνη. Ω ρε γκαρσόν στην χασαποταβερνα που σερβίρεις δεν σου είπαν ότι ο Καραμπελιας υποστηρίζει ανοικτά την 🇺🇦 ενώ το ΚΚΕ καταδικάζει όλους τους ιμπεριαλισμους ( και της Ρωσίας) . Μόνο ο Λαφαζάνης υποστηρίζει τους Ρώσους για τους δικούς του λόγους. Πήγαινε τώρα στην κουζίνα σου σε λίγο θα έρθει και ο πρέσβης Τσούνης και πρέπει να ετοιμάσεις τις καρμποναρες.
C.Φ.
Τι δουλεια εχετε οι μπολσεβικοι στον Εθνικοσοσιαλιστικο χωρο;
Τι δουλειά έχετε τα τσιράκια της υπηρεσίας προστασίας του πολιτεύματος στον εθνικιστικό χώρο;
Ποιος σου ειπε οτι οι Εθνικοσοσιαλιστες ειναι παρακρατικοι ενω οι μπολσεβικοι δεν ειστε;
Ποιος σου είπε για τους μάγκες πως χαθήκανε; Ποιος το είπε πως τα τραίνα τους πατήσανε;
Μα δεν μιλάμε για αληθινούς εθνικοσοσιαλιστές αλλά για ακροδεξιά και δεξιά παρενδυτικα γκαρσονια.
Έλα τώρα πήγαινε στην κουζίνα σου θα κάψεις το φαγητό και θα φωνάζει ο εστιατόρας.
Ο Λαφαζάνης είδε το κενό και μπήκε να το καλύψει. Από 20 χρονών έμμισθο στέλεχος στο ΚΚΕ μετά ΣΥΝ ΣΥΡΙΖΑ και τώρα όπου βρει. Δεν ξέρει να κάνει κάτι άλλο. Αν αύριο δει ότι έχει ψωμί από τον Καναδά θα γίνει υμνητής του Τριντώ.
ντάξει ο Λαφαζάνης είναι cringe άτομο γενικά και μάλλον έχει τον ανθρωποδιώχτη αφού όπου πήγε μετά επήλθε διάσπαση, αλλά, εν καιρώ πολέμου με το ΝΑΤΟ, άνθρωπο που το ΝΑΤΟ έχει βάλει σε λίστα θανάτου δεν θα τον κράξω.
https://myrotvorets.center/criminal/lafazanis-panajotis/
Άραγε, αφού τα γκαρσόνια μας λένε συνεχώς ότι όλος ο εθνικιστικός χώρος της Ελλάδας είναι ρωσόδουλοι, γιατί η ευρισκόμενη σε server του ΝΑΤΟ (!) λίστα θανάτου Myrotvorets δεν έχει ούτε έναν Έλληνα εθνικιστή;
Ενώ έχει εθνικιστές από όλες τις χώρες, τον Ντούγκιν, την Ντούγκινα, Γερμανούς του AfD, Σέρβους που πολέμησαν στο Ντονμπάς, δυτικοευρωπαίους, ανατολικοευρωπαίους εθνικιστές. Από Ελλάδα μόνο Λαφαζάνη και έναν άλλο της ΛΑΕ που είχε ανέβει Ντονμπάς το 2015.
Τι γίνεται ρε παιδιά; Δεν θεωρεί το ΝΑΤΟ ρωσόδουλους το Μιχαλολιάκο, τον Κασιδιάρη, το Λαγό και την Ουρανία; Μόνο ο εστιάτορας τα πιστεύει αυτά δηλαδή; Ρε εστιάτορα βάλε υποψηφιότητα για ΓΓ του ΝΑΤΟ μπας και τους ξυπνήσεις γιατί κοιμούνται αυτοί καταπώς φαίνεται.