Μια βόλτα στο Comicdom Athens 2022

 

                                                             του Σταμάτη Μαμούτου

Είχα χρόνια να παραβρεθώ σε εκδηλώσεις του φεστιβάλ Comicdom Athens. Ο κύριος λόγος που με κάνει να αποφεύγω την συγκεκριμένη εκδήλωση είναι η στενή της σύνδεση με τον αμερικανικό παράγοντα. Κάθε χρόνο το φεστιβάλ πραγματοποιείται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Και μολονότι η έδρα της εν λόγω ένωσης βρίσκεται δίπλα σχεδόν από το κτίριο του πανεπιστημίου που σπούδασα και συνεχίζω την ερευνητική μου εργασία, ομολογώ ότι την μία και μοναδική φορά που την επισκέφθηκα για να παρακολουθήσω ένα Comicdom –πολλά χρόνια πριν, δεν θυμάμαι πότε ακριβώς- αισθάνθηκα πολύ άβολα. Ο αναμενόμενος αμερικανισμός που απέπνεε η αισθητική του χώρου και το ύφος των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτόν με έκαναν να αισθάνομαι λες και είχε μπει κάποιο σκουπιδάκι στο μάτι μου για όση ώρα παρέμεινα στους χώρους του φεστιβάλ. Από την άλλη, σκέπτομαι πλέον ότι είναι αναμενόμενο να συμβαίνει κάτι τέτοιο.


Οι ΗΠΑ αποτελούν την μητρόπολη της παγκόσμιας κοινότητας των comics. Οι εικονογραφημένες νουβέλες και παγκοσμίως γνωστοί υπερήρωες συνδέθηκαν -και εξακολουθούν να συνδέονται- διαχρονικά με πολιτικές και ιδεολογικές στοχεύσεις του αμερικανικού παράγοντα. Από τον μακαρθισμό της δεκαετίας του ’50 (που εκφράστηκε μέσα από ιστορίες υπερηρώων οι οποίοι αντιμετώπιζαν ρωσικούς και κινεζικούς κομμουνιστικούς κινδύνους) μέχρι τον μεταμοντέρνο φιλελευθερισμό της εποχής μας (όπου παραδοσιακοί υπερήρωες απεικονίζονται με αλλαγμένα χαρακτηριστικά, ως ομοφυλόφιλοι, έγχρωμοι κλπ), τα ευπώλητα ανά την οικουμένη comics λειτουργούν, πολύ συχνά, ως εργαλεία της πολιτιστικής πολιτικής που εφαρμόζει η, πέραν του ατλαντικού, υπερδύναμη.


Ασφαλώς δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι ισχυρές εταιρίες κυκλοφορίας comics στις ΗΠΑ συνδέονται, ιδίως κατά τα τελευταία χρόνια, πολύ στενά με την βιομηχανία του κινηματογράφου. Μέσω αυτής της σύνδεσης, σχεδόν κάθε μήνα, μια από τις αιχμές της προώθησης του αμερικανισμού ανά τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο επαναλαμβάνει τις «επεκτατικές της πολιτιστικές επιχειρήσεις» στις αίθουσες της μεγάλης οθόνης.


Έχοντας στο νου όλα τα παραπάνω ακούγεται πολύ εύλογο το πιο γνωστό φεστιβάλ που αφορά τα comics στην Ελλάδα να πραγματοποιείται υπό την σκέπη ενός ιδρύματος που προβάλει τον αμερικανικό πολιτισμό στην χώρα μας. Κοντολογίς τα comics είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση τέχνης που έχει χρησιμοποιηθεί για πολιτικούς σκοπούς. Εφόσον αυτοί οι σκοποί εξυπηρετούν την ιδεολογική ηγεμονία του διεθνιστικού φιλελευθερισμού της παγκοσμιοποίησης και την γεωπολιτική ηγεμονία μιας χώρας που συμπεριφέρεται στην πατρίδα μου σαν προτεκτοράτο δουλοπάροικων, έχω δύο βάσιμους λόγους να αποφεύγω το εν λόγω φεστιβάλ. Όλα αυτά γραμμένα και αποφασισμένα από εμένα, βέβαια. Γιατί φορείς κάποιων άλλων ιδεολογιών, που υποτίθεται ότι μάχονται την παγκοσμιοποίηση όσο και η δική μου, έχουν πιάσει μόνιμα στασίδια στους χώρους της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης εδώ και χρόνια.


Προσωπικά επέλεξα και φέτος να μην παραβρεθώ στις εκδηλώσεις του κτιρίου της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, μολονότι στο πρόσφατο τριήμερο πρόγραμμα του ComicDom Athens περιλαμβάνονταν διαλέξεις που είχαν ενδιαφέροντα θέματα (όπως για παράδειγμα εκείνη του αρχιτέκτονα Γιάννη Μάνου, που αφορούσε την σχέση των comics με το αστικό τοπίο, το περιβάλλον και την έννοια του χώρου). Προφανώς ανάμεσα στις διαλέξεις υπήρχαν και ορισμένες με ξεκάθαρα ιδεολογικοπολιτικά γνωρίσματα, οι οποίες προωθούσαν την μετανάστευση μέσω ανθρωπιστικών αναφορών περί του προσφυγικού ζητήματος. Αμερικανοί είναι αυτοί, ξέρουν σίγουρα τι κάνουν.


Ωστόσο, πέρα από τις διαλέξεις στους χώρους της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, το φεστιβάλ περιελάμβανε περίπτερα Ελλήνων εκδοτών comics -ή άλλων προϊόντων που συνδέονται θεματικά με τις εικονογραφημένες νουβέλες-, καθώς και τραπεζάκια στα οποία Έλληνες σχεδιαστές παρουσίαζαν τα σκίτσα τους, στην πλατεία Κλαυθμώνος. Καθώς σχολούσα από το μάθημα, το βράδυ της Παρασκευής, είδα πλήθος κόσμου στην πλατεία και στάθηκα για να ρίξω μια ματιά. Εξάλλου, στην πλατεία δεν υπήρχαν οι πολιτικές συνδηλώσεις του κεντρικού χώρου στον οποίο διοργανώνεται το φεστιβάλ. Εκεί το μόνο που έβλεπε ο επισκέπτης ήταν πολύ κόσμο, νεαρές ηλικίες και πιτσιρικάδες gothstersskinheads (μάλλον σάρπικης ιδεολογικής απόχρωσης απ’ ό,τι κατάλαβα) stoners και εν γένει ροκάδες. Η ατμόσφαιρα ήταν ωραία και θύμιζε rock συναυλία.


Στο κέντρο της πλατείας Κλαυθμώνος είχαν στηθεί μικρά διαδοχικά τραπέζια στα οποία Έλληνες δημιουργοί παρουσίαζαν έργα τους. Η συμμετοχή ήταν μεγάλη και τα εκθέματα πολύ ενδιαφέροντα. Ωστόσο για όποιον ήθελε να εξετάσει με προσοχή την τεχνοτροπία και το στυλ των δημιουργών το όλο στήσιμο του χώρου δεν ήταν ευνοϊκό. Οι αποστάσεις ήταν μικρές και ο κόσμος πολύς, πράμα που θύμιζε μια ανοιξιάτικη Κυριακή με κατάμεστους δρόμους στο Μοναστηράκι. Με τόσα κεφάλια να πετάγονται από οπουδήποτε και τόσα σώματα να στριμώχνονται σε μικρούς χώρους δύσκολα μπορούσε κανείς να ασχοληθεί προσεκτικά με τα έργα των σκιτσογράφων. Επιπλέον ο φωτισμός δεν ήταν καλός για μια έκθεση έργων ζωγραφικής και σκίτσου.


Στην περίμετρο των τραπεζιών με τους δημιουργούς υπήρχαν τα περίπτερα. Περίπτερα καταστημάτων και εκδοτικών οίκων που πωλούσαν comics και βιβλία της λογοτεχνίας του φανταστικού, περίπτερα που πωλούσαν διαφόρων ειδών μπύρες, περίπτερα καλλιτεχνών που πωλούσαν φιγούρες και αγαλματίδια με fantasy θεματικές και περίπτερα συλλεκτών. Τα περίπτερα ήταν καλοστημένα και διέθεταν εξαιρετικό φωτισμό. Ανάμεσα σε αυτά και το περίπτερο των θρυλικών εκδόσεων του Λεωκράτη Ανεμοδουρά, με τους πλέον αγαπημένους χάρτινους ήρωες του ελληνικού αναγνωστικού κοινού (όπως οι παιδικοί μου φίλοι Μπλεκ, Γιώργος Θαλάσσης και Μαρκ) αλλά και με εξαιρετικούς τίτλους ευρύτερου ενδιαφέροντος όπως οι Στορμ και Judge Dredd.


Σε γενικές γραμμές ήταν μια επιτυχημένη έκθεση. Οι επισκέπτες ήταν εντυπωσιακά πολλοί μέχρι το κλείσιμο και η όλη εικόνα ικανοποιητική τόσο για τους διοργανωτές και τους συμμετέχοντες όσο και για τους επισκέπτες. Οι εντυπώσεις που μου άφησε ήταν θετικές. Ωστόσο μόνο στο πεδίο των συναισθημάτων. Γιατί αν προχωρήσω από την συναισθηματική ευχαρίστηση στην ανάλυση του πολιτικού περιεχομένου της όλης κατάστασης τα πράγματα περιπλέκονται. Καλό είναι που υπάρχουν στην σημερινή εποχή του ισοπεδωτικού αστικού life style νεαροί οι οποίοι κάνουν το πρώτο βήμα αναζήτησης εναλλακτικών οδών έκφρασης, αισθητικής και συμπεριφοράς. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι αδυνατούν να προχωρήσουν στα ενδότερα του διαφορετικού προορισμού, μένοντας σε μια επιφανειακή επαφή με το πεδίο του φανταστικού. Και, κυρίως, μένοντας εντός των πλαισίων της μαζικής κουλτούρας που διαμορφώνεται από την εξουσία η οποία εκφράζει τον τρόπο ζωής για τον οποίο υποτίθεται ότι αναζητούνται εναλλακτικές.    



Σχόλια:

Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Υπήρξε ποτέ προσπάθεια στο παρελθόν για τύπωση "εθνικιστικού" περιεχομένου κομικ ή μια ζωη ο "χώρος" ασζολιοταν με τις βλακειες του Νικολακη, του Στόχου και των εστιατορίων για αριανισμούς, ινδοευρωπαισμους, εωσφορισμους και λοιπούς ΚΥΠατζηδικους αυνανισμους?

Τετάρτη, 20 Απριλίου, 2022

 
ΑνώνυμοςΗ Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Καταρχάς η ινδοευρωπαϊκή θεωρία είναι επιστημονικά αποδεκτή. Εμείς θεωρούμε ότι έχει πολλά κενά και αναπάντητα ερωτήματα. Πάντως έχει επιστημονικό υπόβαθρο. Βέβαια, ο τρόπος που την διάβασε ο Νικολάκης και οι συνεργάτες του είναι όπως τον περιγράφεις.

Comics με εθνικιστικό, εθνοκεντρικό ή παραδοσιοκρατικό ιδεολογικό περιεχόμενο έχουν υπάρξει. Πιο σημαντικά στο εξωτερικό. Δημιουργοί με παραδοσιοκρατικές και εθνικιστικές ιδέες ακόμη περισσότεροι. Και στην Ελλάδα. Τώρα αν το δηλώνουν ή γιατί δεν το κάνουν, θα απαντηθεί ευθύς αμέσως στην επόμενη παράγραφο.

Αν εννοείς πως διαχειρίστηκε την όλη θεματική το τσίρκο του ελληνικού πολιτικού μας "χώρου" η απάντηση είναι αυτή που προδιαγράφει το ερώτημα που έθεσες. Ήταν δυνατόν να κάνουν κάτι σοβαρό και στρατηγικά έξυπνο όλοι οι άθλιοι τύποι που προανέφερες; Θα μπορούσε να φτάσει ο φτωχός νους αυτών των υποκειμένων σε τέτοιο επίπεδο ώστε να κατανοήσει αρχικά τη σημασία της τέχνης για την μορφωτική διάπλαση του ανθρώπου και, κατά επέκταση, την αξία της για την πολιτική στρατηγική; Την απάντηση την γνωρίζεις.

Συνεπώς πως θα ήταν δυνατόν να εκτεθούν δημοσίως και όσοι δημιουργοί έχουν εθνοκεντρική ιδεολογία; Θα καίγονταν την επόμενη στιγμή. Όπως ακριβώς κάηκαν οι ελάχιστοι ηθοποιοί και τραγουδιστές που τόλμησαν να εκφραστούν μετά την εκλογική επιτυχία της ΧΑ, νομίζοντας ότι θα υπήρχε ένα κόμμα με κοινοβουλευτική δύναμη να υπερασπιστεί την ιδέα. Δικαιολογούνται γιατί δεν γνώριζαν εκ των έσω ότι ο ελληνικός εθνικισμός είναι αιχμάλωτος της πιο αισχρής Δεξιάς.

Τετάρτη, 20 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο/Η Oi! 88 είπε...

Ανώνυμε αν αναφέρεσαι στους στρατευμένους του χώρου οι άνθρωποι είναι απλά ανίκανοι να δημιουργήσουν οτιδήποτε. Ούτε και να δουν δεν πάνε. Έχεις δει κανένα τους να πηγαίνει σε μια εκδήλωση? Θυμάσαι βουλευτή της ΧΑ, τον "Πατριάρχη" ή κάποιο άλλο γνωστό να έχει παρακολουθήσει μια καλλιτεχνική δραστηριότητα εκτός από όσες ήταν κομματικά οργανωμένες? Το ίδιο είναι και τα μέλη ή οι αναγνώστες που ανατράφηκαν μαζί τους. Έγραψε ο Σταμάτης ότι πρέπει να ήταν σάρπηδες οι skins που βρέθηκαν στο Comicdom. Το επιβεβαιώνω εγώ. Δεν υπάρχουν δικοί μας ικανοί να κάνουν κάτι τέτοιο. Οι απολίτικοι είναι απειροελάχιστοι. Εννοείται πως θα ήταν σάρπηδες. Αν είχαν πάει δικοί μας αποκλείεται να παρακολουθούσαν τους σχεδιαστές για να μάθουν κάτι παραπάνω. Κάποια μαλακία θα έκαναν και θα γινόταν κανένας καβγάς. Όχι γιατί φταίνε οι ίδιοι. Έτσι τους έμαθε να σκέφτονται οι ακροδεξιά σχιζοφρένεια του χώρου.

Τετάρτη, 20 Απριλίου, 2022

 
 Ο Διγενής είπε...

Σταμάτη με κάθε σεβασμό και καλή διάθεση, ποια είναι τα κενά της ινδοευρωπαϊκής θεωρίας; Εκτός και εννοείς κενά το ότι δεν υπάρχουν λεπτομερείς και 100% επιβεβαιωμένες απαντήσεις για κάθε επί μέρους ζήτημα της ινδοευρωπαϊκής καθόδου, τότε θα συμφωνήσω μαζί σου με την υποσημείωση ότι είναι αδύνατον να υπάρξουν τέτοιες απαντήσεις "επιστημονικά" αποδέκτες όταν μιλάμε για 5-7 χιλιάδες χρόνια πίσω. Εδώ υπάρχουν κενά στις επιστημονικές γνώσεις εποχές πολύ πιο κοντά χρονικά.

Το ότι υπήρξε διασπορά και γενετική και γλωσσική και πολιτισμική στον ευρωπαϊκό (και όχι μόνο, βλ Ινδία) χώρο, με αφετηρία τις στέπες της Ουκρανίας είναι γεγονός κοινώς αποδεκτό στους επιστημονικούς κύκλους με τεκμηρίωση πλέον και γενετική. Εκτός από γενετική τεκμηρίωση υπάρχει και γλωσσική αλλά και στους επί μέρους τομείς της θρησκείας, της μυθολογίας κτλ. Ακόμα και αν δεν υπήρχε πλέον η γενετική, μπορεί κάποιος να δώσει μια σοβαρή απάντηση για τις αντιστοιχίες σε κάθε πτυχή της ζωής μεταξύ λαών που βρίσκονται στις 3 γωνιές της γης; (Είπα σοβαρές, μην αρχίσουμε για τους ελ που κατέβηκαν με το διαστημόπλοιο και έμαθαν σε πιθήκους να μιλάνε ελ-ληνικά).

Προφανώς το γεγονός αυτό παρερμηνεύεται, διαστρεβλώνεται και χρησιμοποιείται πολιτικά από αστείους φετιχιστές ε/σ για τους δικούς τους σκοπούς. Προφανώς η κοινή καταγωγή των ευρωπαϊκών λαών δεν σημαίνει πως η εθνική ταυτότητα χάνει την σημασία της. Προφανώς δεν σημαίνει ότι είμαστε όλοι ίδιοι και το μόνο που έχει σημασία είναι ότι είμαστε "λευκοί". Προφανώς η ινδοευρωπαϊκή θεωρία δεν σημαίνει ότι ως σημερινοί Έλληνες δεν είμαστε κληρονόμοι του ελληνικού πολιτισμού αλλά τέτοιοι είναι μόνο όσοι λαοί έχουν ξανθά μαλλιά και γαλανά μάτια σε μεγάλα ποσοστά. Ας μην χαρίζουμε την ινδοευρωπαϊκή θεωρία στους φετιχιστές και ψυχασθενείς γιατί με το να τους χαρίζουμε κάτι τόσο προφανές:

α) τους δίνουμε δυνατό επιχείρημα
β) είναι σαν να αποδεχόμαστε ότι η πραγματικότητα της κοινής καταγωγής των ευρωπαϊκών λαών έχει ως άμεση συνέπεια τις αστειότητες που έγραψα πιο πάνω

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
 Ο Σταμάτης είπε...

Γεια σου φίλε. Για να είμαι ειλικρινής, επειδή τον τελευταίο καιρό έχω τόση δουλειά που δεν μου επιτρέπει να ασχοληθώ με τα της λέσχης όσο θα ήθελα, δεν θυμάμαι πότε το έγραψα αυτό που αναφέρεις. Απάντηση σε κάποια ερώτηση ήταν;

Στην ουσία του θέματος τώρα, ανθρωπολόγος δεν είμαι. Συνεπώς ότι και αν γράφω πάνω σε αυτό το θέμα έχει την αξία μιας προσωπικής θέσης. Δεν είναι κάτι που έχει να κάνει με την πολιτική επιστήμη ώστε να παραθέσω επιστημολογικά ελεγμένα συμπεράσματα.

Η προσωπική θέση μου είναι πολύ κοντά σε όσα γράφεις στο τελευταίο σχόλιο. Προφανώς όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει μια κοινότητα λευκών ευρωπαϊκών εθνών που η πολιτισμική τους ιστορία έχει κοινές βάσεις. Οι όποιες διαφωνίες έχουν προκύψει νομίζω ότι έχουν να κάνουν με το ποια είναι η κοιτίδα, αν υπήρχε τέτοια και -στην ελληνική περίπτωση - αν υπήρχε μετανάστευση ή επιστροφή των αρχαίων φυλών που συγκρότησαν το έθνος μας στον γεωγραφικό χώρο που έδρασε ως ιστορικό υποκείμενο. Προφανώς δεν είμαι εγώ αυτός που θα απαντήσει σε τέτοια ερωτήματα γιατί δεν αφορούν το επιστημονικό μου πεδίο.

Αν,ως αναγνώστης και εγώ, πρέπει να θυμίσω επιφυλάξεις που αφορούν την ινδοευρωπαϊκή θεωρία, η μια που θυμάμαι είναι ότι η θεμελίωσή της βασίζεται κυρίως σε γλωσσικά δεδομένα. Δεν γνωρίζω αν υπάρχουν και σύγχρονες ή πρόσφατες αξιόπιστες έρευνες γενετικής τεκμηρίωσης, όπως αυτές που αναφέρεις. Το γράφω με επιφύλαξη, βέβαια, γιατί προφανώς οι ανθρωπολόγοι θα γνωρίζουν περισσότερα από εμένα. Όμως, απ' ότι έχω διαβάσει, κυρίως σε γλωσσικά κριτήρια έχει βασιστεί η ινδοευρωπαϊκή θεωρία. Προφανώς αυτό αποτελεί ένα σοβαρό θέμα, εφόσον δεν μιλάμε για λογοτεχνική έρευνα αλλά για ανθρωπολογική. Είναι σημαντικό μεθοδολογικό ερώτημα αυτό.

Αλλά εφόσον οι περισσότεροι ανθρωπολόγοι την αποδέχονται εγώ δεν μπορώ να την απορρίψω. Μπορώ πάντως, όντας επιστημολογικά ακέραιος, να υπενθυμίσω ότι υπάρχουν μεθοδολογικά ερωτηματικά, όπως αυτό που προανέφερα.

Μπορεί να το ανέφερα κάπως έτσι το σχόλιο για το οποίο με ρωτάς. Συνήθως έτσι διαχειρίζομαι το συγκεκριμένο θέμα.

Πάντως, αν θες τη γνώμη μου, η ανθρωπολογική ανάλυση έχει σημασία για να ερμηνεύσουμε τον γενικότερο ιστορικό - πολιτισμικό προσανατολισμό των εθνών, ή και των φυλών ευρύτερα. Για να ερμηνεύσουμε την πολιτική δράση και την ιδεολογία κινημάτων δεν ενδείκνυται ως πρωταρχικό εργαλείο. Μπορεί και ούτε καν ως δευτερεύον. Η πολιτική ανάλυση και οργάνωση έχει άλλα εργαλεία και άλλες μεθοδολογίες.

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα Σταμάτη και καλή ανάσταση σε όλα τα παιδιά της Λέσχης! Η αλήθεια είναι οτί μπερδεύτηκα με την πρώτη απάντηση και νόμιζα πως ήταν δική σου. Πήρα και αφορμή γιατί βλέπω πολύ συχνά τους τελευταίους μήνες σε συζητήσεις στον ΜΚ άτομα που φαίνονται κοντά σε μια ρομαντική εθνικιστική γραμμή να ξεφτιλίζουν γκαρσόνια μέχρι που πάει η συζήτηση στο θέμα των ινδοευρωπαίων και εκεί οι γελοίοι φετιχιστές σκοράρουν εύκολους πόντους και παίρνουν ανάσα.

Πράγματι η αρχική της θεμελίωση βασίστηκε σε γλωσσικά δεδομένα (τα οποία και αυτά από μόνα τους σε συνδιασμό με την πολιτιστική/θρησκευτική/πνευματική συνάφεια είναι κατά την γνώμη μου επαρκέστατα). Πλέον όμως και ειδικά τα τελευταία 10-20 χρόνια η τεκμηρίωση σε γενετική βάση είναι συντριπτική και το θέμα της κοιτίδας έχει σε μεγάλο βαθμό λυθεί. Ενδεικτικά σου αναφέρω ότι ο μεγάλος Colin Renfrew, θεμελιωτής και υποστηρικτής της "Ανατολικής Θεωρίας", που τοποθετούσε την κοιτίδα των ινδοευρωπαίων στην Μικρά Ασία και θεωρούσε πως η εξάπλωση στην ευρώπη προήλθε από τους λεγόμενους "νεολιθικούς αγρότες" πριν μερικά χρόνια δημόσια παραδέχτηκε οτί τα γενετικά στοιχεία πλέον είναι συντριπτικά υπέρ της θεωρίας της στέπας.

"Πάντως, αν θες τη γνώμη μου, η ανθρωπολογική ανάλυση έχει σημασία για να ερμηνεύσουμε τον γενικότερο ιστορικό - πολιτισμικό προσανατολισμό των εθνών, ή και των φυλών ευρύτερα. Για να ερμηνεύσουμε την πολιτική δράση και την ιδεολογία κινημάτων δεν ενδείκνυται ως πρωταρχικό εργαλείο. Μπορεί και ούτε καν ως δευτερεύον. Η πολιτική ανάλυση και οργάνωση έχει άλλα εργαλεία και άλλες μεθοδολογίες."
Συμφωνώ απόλυτα με αυτή σου την παράγραφο, την πρωσυπογράφω. H ένστασή μου είναι πως απορρίπτοντας ή κρατώντας αρνητική στάση απέναντι στην ινδοευρωπαική θεωρία είναι σαν να την παραδίδουμε στον εχθρό και να αποδεχόμαστε πως έχει τις επιπλοκές που αυτός υποστηρίζει.

Η ινδοευρωπαική θεωρία αποτελεί σημαντικό κλειδί για ερμηνείες και αναλύσεις πολιτισμικού, θρησκευτικού και πνευματικού χαρακτήρα τόσο γενικότερο όσο και συγκεκριμένα αναφορικά με τον ελληνικό πολιτισμό. Δεν έχει και ούτε μπορεί να έχει σχέση με την άμεση πολιτική δράση ούτε με σύγχρονα επίκαιρα ζητήματα.

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο Σταμάτης είπε...

Χρόνια πολλά φίλε. Ευχές και από εμένα.

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
 Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Ρε παιδιά εκείνος ο τύπος που έκανε παράφραση σε κατεβατά από στίχους αγγλικών τραγουδιών για να σατιρίσει τον εθνικιστικό χώρο που χάθηκε;

Πέμπτη, 21 Απριλίου, 2022

 
ΑνώνυμοςΗ Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Χαχαχα. Πραγματικά είναι αισθητή η απουσία του!

Πέμπτη, 21 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο/Η THE WINE-DARK SEA είπε...

Ανώνυμε για πες μου ποιον "εθνικιστικό χώρο" σατύρισα?Αν εννοείς τους γνωστούς γκουρμέδες ή κάποιον ποζερά Λεμούριο,ε τότε εντάξει,ισχύει.Αλλά αυτά τα άτομα έχουν τόση σχέση με τον "εθνικιστικό χώρο",όση έχω εγώ με τον Λέιφ Έρικσον.
Νισάφι πια.
https://www.youtube.com/watch?v=QUdxd0J-ujA

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Μην πτοείσαι. Μια πλάκα έκανα.

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Ισχύει οτι σύμφωνα με τους ινδοευρωπαιους, ευρωπαίοι και Πακιστανοί/ινδοι είναι στην ιδια φυλή;

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Η Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Όχι, τέτοιες γενικεύσεις δεν ισχύουν. Μια βασική θέση αυτής της θεωρίας είναι ότι η ανώτερη κάστα των αρχαίων αριστοκρατών Ινδών είχε λευκή ινδοευρωπαϊκή προέλευση. Και πάλι η τεκμηρίωση βασίζεται στα έπη και τα αρχαία ινδικά κείμενα.

Οι Πακιστανοί δεν υπάρχουν ως φυλετικό έθνος. Είναι Ινδοί που ασπάστηκαν το Ισλάμ και αποκόπηκαν από τον υπόλοιπο ινδικό κορμό έπειτα από ιμπεριαλιστικές μεθοδεύσεις των Άγγλων. Αυτό είναι απόλυτα τεκμηριωμένο αποδεκτό.

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο Υπερασπιστής είπε...

Έχουν υπάρξει ελληνικά κόμιξ με εθνικιστική θεματολογία (ή συναφείς κοινωνικοπολιτικές αναφορές) και μάλιστα αξιόλογα. Τόσο ως αυτοτελείς εκδόσεις ή δημοσιευμένα διάσπαρτα σε έντυπα που κυκλοφόρησαν μέσα στα χρόνια.

Ενδεικτικά, οι εκδόσεις Λόγχη είχαν κυκλοφορήσει το πολύ καλό «Η Επανάσταση Άργησε» που είναι ακόμα διαθέσιμο και αξίζει να το προμηθευτεί όποιος ενδιαφέρεται για μη πολιτικώς ορθά κόμιξ.

Ένα παλαιότερο ενδιαφέρον κόμικ ήταν το «Η Μπόχα Σκέπασε την Πόλη» ενώ παράλληλα ενδιαφέροντα κόμιξ δημοσιεύονταν και στο έντυπο «Αναθεωρητής» που κυκλοφόρησε την δεκαετία του '90, με αποκορύφωμα το υπέροχο «Η Ιστορία Ενός Περιθωριακού» που παρουσιάστηκε στο τρίτο τεύχος. Επίσης, ειδική μνεία αξίζει να γίνει στο εικονογραφημένο εφημεριδάκι «Γεννήτωρ Ιδεών».

Για όσους προτιμούν τα ιστορικά θέματα προτείνεται το πρόσφατο «Εκ Της Κόνεως» που αναφέρεται στον Ιερό Λόχο.

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Η Φοιτητική Λέσχη Φανταστικής Λογοτεχνίας είπε...

Το "Η μπόχα σκέπασε την Πόλη", πρέπει να ήταν σε έντυπο του ίδιου εκδότη που κυκλοφόρησε τον "Γεννήτορα Ιδεών". Είχε κυκλοφορήσει πολλά fanzines στα '90's ο Ροντογιαννης. Ήταν η μόνη εκδοτική εθνικιστική προσπάθεια που έδωσε τόση έμφαση στη φανταστική λογοτεχνία. Αισθητικά θύμιζε ο "Γεννήτορας" underground αναρχικό έντυπο. Η δομή των χώρων που καταλάμβανε η αρθρογραφία ήταν ένα γλυκό χάος. Αξίζει ένα αφιέρωμα σίγουρα.

Υπήρχαν και σε κάποια τεύχη της "Αντεπίθεσης", κάπου στα 2000-2001, ορισμένες υποτυπώδεις απόπειρες εικονογράφησης από γνωστό πρόσωπο του χώρου εκείνων των χρόνων.

Γενικά πρόκειται για διάσπαρτες προσπάθειες. Καλά έκανες και τις υπενθύμισες. Πάντως το γενικό συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει αξιοσημείωτη παρουσία του χώρου στο πεδίο των comics. Οι λόγοι είναι αυτοί που προαναφέρθηκαν.

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Υπήρχε ένα λατρεμένο cult ε/ς comic που δημιουργήθηκε κάπου στα μισά της δεκαετίας του '90. Ο τίτλος του ήταν "Η κατάθεση ενός αντιδραστικού" ή κάπως έτσι. Δεν θυμάμαι ακριβώς. Το σενάριο είχε γράψει ο τραγουδιστής των Boiling Blood. Με πολύ καλή αίθσηση του χιούμορ και με λεπτομέρειες άξιες προσοχής. Για παράδειγμα στο background των καρέ είχε αφίσες του Χίλτερ δίπλα σε αφίσες του Ozzy. Psycho ns και τα μυαλά στα κάγκελα. Πρωταγωνιστής ήταν ένας εθνικιστής φοιτητής που προσπαθούσε να επιβιώσει στο ελληνικό πανεπιστήμιο και μετά από πολλές περιπέτειες βρέθηκε στην Νότια Αφρική του Απάρτχαϊντ.

Στη διανομή ή τη δημιουργία πρέπει να είχε βοηθήσει και ο Ροντογιάννης. Τον είχα γνωρίσει το 1995 όταν κατέβηκε στην Αθήνα. Εγώ είχα αναλάβει την μεταφορά του "Γεννήτορα" στα σημεία πώλησης εντός της Αθήνας.

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Θέλουμε σχετικό αφιέρωμα οπωσδήποτε !

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
 Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει εθνικιστικό κόμικ " η επανάσταση άργησε μια μέρα"
https://logxi.com/product/i-epanastasi-argise-mia-mera/
Χρόνια πολλά και Καλή Ανάσταση !

Παρασκευή, 22 Απριλίου, 2022

 
Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Ποιο πρόσωπο του χώρου έφτιαχνε κομικ στο περιοδικό αντεπίθεση?

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ο/Η Ανώνυμος είπε...

Σύντομη προσπάθεια εικονογράφησης ήταν. Δεν ήταν ακριβώς comic. Δεν ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια. Αποχώρησε επεισοδιακά μαζί με τα αδέρφια του κάπου στα 2002-03. Αν είσαι πάνω από 35 αποκλείεται να μην κατάλαβες ποιος είναι.

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ο Υπερασπιστής είπε...

Φίλε ανώνυμε υπάρχει περίπτωση να βρεθεί κανένα αντίτυπο του comic «Η κατάθεση ενός αντιδραστικού» ή του «Γεννήτωρα»;

Σάββατο, 23 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο Σταμάτης είπε...

Ο "Γεννήτορας" κυκλοφόρησε σε format εφημερίδας. Δεν ήταν περιοδικό. Συνεπώς είναι πιο δύσκολο να βρεθεί. Επειδή το χαρτί του ήταν λεπτό και το μέγεθος μεγάλο. Ακόμα και αν υπάρχει σε παλαιοπωλεία της Θεσσαλονίκης υποθέτω ότι θα είναι ακριβά τα αντίτυπα. Εγώ έχω μερικά φύλλα (τεύχη). Αλλά δεν χωράνε στο scanner λόγω του μεγέθους εφημερίδας. Όταν κάνουμε αφιέρωμα θα τα φωτογραφίσω. Δεν θα είναι οι εικόνες τόσο καλές όσο θα ήταν σκαναρισμένες, όμως.
Αν θες τα δικά μου φύλλα πρέπει να τα βγάλουμε σε φωτοτυπία. Τα καταστήματα φωτοτυπιών εκτυπώνουν τέτοια φύλλα εφημερίδων στα μηχανήματα που δουλεύουν αρχιτεκτονικά σχέδια.

Το άλλο comic είναι ακόμα πιο σπάνιο. Ο ανώνυμος έχει ένα αντίτυπο. Είναι διακοπές αυτή την εβδομάδα στο χωριό του, αποκλεισμένος από την τεχνολογία, και δεν θα δει το σχόλιο πριν την Πέμπτη. Θα του μεταφέρω το αίτημα, πάντως, τηλεφωνικά και θα δούμε τι μπορεί να γίνει.

Κυριακή, 24 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο Υπερασπιστής είπε...

Ευχαριστώ Σταμάτη. Υπάρχει κάποιο email όπου θα μπορούσα να επικοινωνήσω μαζί σου;

Κυριακή, 24 Απριλίου, 2022

 
Ανώνυμος Ο Σταμάτης είπε...

Ναι, στο mail της λέσχης. flefalo@gmail.com

Κυριακή, 24 Απριλίου, 2022