Από την ιστορία της λογοτεχνίας της Ουκρανίας (1939), του Εβγκένι Κιριλιούκ


                                                                    μετάφραση Α.Π.

                            Ο ουκρανικός Ρομαντισμός ως μέρος του ρωσικού Ρομαντισμού

O Ρομαντισμός στην ουκρανόφωνη λογοτεχνία ξεκινά με τη μετάφραση στην ουκρανική διάλεκτο από τον Pyotr Gulak-Artemovsky ποιημάτων των Γκαίτε και Μιτσκιέβιτς μέσα στη δεκαετία του 1820. Ο Αρτεμόφσκι έκανε την πρώτη προσπάθεια να δημιουργήσει ρομαντική ποίηση στην ουκρανική λογοτεχνία. Η δημιουργικότητα του Αρτεμόφσκι ήταν σημαντική για την ανάπτυξη της λογοτεχνικής γλώσσας και της στιχουργικής.


Ο Evgeniy Grebinka [1812-1848] εξέδωσε το αλμανάκ Lastivka (Lastochka, Αγία Πετρούπολη, 1841). Έγραψε πολλά στα ρωσικά (ποίηση και πεζογραφία). Μερικά από τα ποιήματα του Grebinka στα ρωσικά ήταν πολύ δημοφιλή, για παράδειγμα το ως σήμερα παγκοσμίως γνωστό ρομαντικό Ochi chornye, ochi strastnye (Μάτια μαύρα, μάτια παθιασμένα). Στην πεζογραφία ο Γκρεμπίνκα δεν ήταν πολύ πρωτότυπος, μιμήθηκε τον Γκόγκολ και άλλους σύγχρονους συγγραφείς. Ο Γκρεμπίνκα άρχισε να γράφει στα ουκρανικά ενώ ήταν ακόμη στο γυμνάσιο. Το πρώτο του έργο ήταν η μετάφραση της Πολτάβας του Πούσκιν στα ουκρανικά [1836]. Ο Γκρεμπίνκα δεν μπορούσε να αποδώσει με ακρίβεια το ιδεολογικό και καλλιτεχνικό περιεχόμενο της Πολτάβας. Τα πρωτότυπα έργα του Γκρεμπίνκα στα ουκρανικά είναι κυρίως μύθοι που εκδόθηκαν με τον τίτλο Μικρορώσικα Παραμύθια (Αγία Πετρούπολη, 1834, 2η έκδοση, 1836). Τα μοτίβα των μύθων του τα δανείστηκε ο Γκρεμπίνκα ως επί το πλείστον από τον μεγάλο Ρώσο μυθοποιό Ιβάν Κρίλοφ (τον «Ρώσο Αίσωπο»), αλλά, επεξεργάζοντάς τα σημαντικά, δημιούργησε πρωτότυπες εικόνες. Οι μύθοι της Γκρεμπίνκα είναι πιο ρεαλιστικοί σε σύγκριση με τους μύθους του Αρτεμόφσκι. Ο Γκρεμπίνκα ασχολείται με ορισμένες σημαντικές πτυχές της φεουδαρχικής πραγματικότητας, εκθέτοντας την δωροδοκία, τις γραφειοκρατικές διαστροφές και την κοινωνική αδικία στους μύθους Αυλή ΑρκούδωνΨαράςΒόδι και άλλους. Η γλώσσα των μύθων του Γκρεμπίνκα είναι πολύχρωμη, ζωντανή, ο στίχος είναι ελαφρύς και απαλός. Εκτός από τους μύθους, ο Γκρεμπίνκα έγραψε επίσης λυρικά-ρομαντικά ποιήματα.             


Ο Grigory Kvitka-Osnovyanenko [1778-1843] ξεκίνησε τη λογοτεχνική του δραστηριότητα αρκετά αργά, στα ρωσικά. Έγραψε νουβέλες, παραμύθια, μυθιστορήματα, θεατρικά έργα. Η κωμωδία Ένας επισκέπτης από την πρωτεύουσα [1827] είναι πολύ κοντά σε χαρακτήρα με τον Γενικό Επιθεωρητή του Γκόγκολ. Η κωμωδία Εκλογές των Ευγενών [1829], που απεικονίζει τη ζωή των επαρχιακών ευγενών, προκάλεσε δυσαρέσκεια στην αριστοκρατική ελίτ. Από την πεζογραφία του Kvitka στα ρωσικά, το πιο δημοφιλές ήταν το μυθιστόρημα Pan Khalyavsky [1839], που εκτιμήθηκε ιδιαίτερα από τον διαπρεπέστερο Ρώσο κριτικό της εποχής, τον Βησσαρίωνα Μπελίνσκι. Το μυθιστόρημα απεικονίζει σατιρικά τη ζωή των γαιοκτημόνων της Μικρορωσίας (σημερινής Ουκρανίας) στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Σημαντικές δυσκολίες από τη λογοκρισία συνάντησε το δεύτερο μυθιστόρημα του Kvitka, Η ζωή και οι περιπέτειες του Stolbikov (1841). Ο Kvitka άρχισε να γράφει στα ουκρανικά αργότερα, στα μέσα της δεκαετίας του 1830. Οι πρώτες ιστορίες του Kvitka δημοσιεύτηκαν σε δύο βιβλία: Μικρορώσικες ιστορίες που αφηγήθηκε ο Γκρίτσκι Οσνοβγιανένκο [1834, 1837]. Οι υπόλοιπες ιστορίες κυκλοφόρησαν σε ξεχωριστές εκδόσεις μετά το θάνατο του συγγραφέα. Σε μια από τις καλύτερες ιστορίες του, τη Μάγισσα του Konotop, ο Kvitka απεικόνισε σατιρικά τη ζωή στο Konotop, δημιουργώντας τυπικούς χαρακτήρες του εκατόνταρχου Mikita Ulasovich Zabrekha, του αξιωματικού Pistryak και άλλων, αποκαλύπτοντας την ανιαρότητα και τους περιορισμένους ορίζοντες των εκπροσώπων της φεουδαρχικής εξουσίας. Μια σειρά από επεισόδια σχεδιάζονται με πολύ χιούμορ, όπως για παράδειγμα η σκηνή που «αποκαλύπτονται» οι μάγισσες ανάμεσα στις ντόπιες γυναίκες: όλες οι γυναίκες του χωριού «βυθίζονται στο νερό» και όποια δεν πνίγεται αναγνωρίζεται ως μάγισσα. Τα θέματα και οι πλοκές άλλων ιστοριών ήταν λαϊκά ανέκδοτα και παροιμίες. Ο Kvitka τους έδωσε συχνά ρεαλιστικά καθημερινά σκίτσα, αριστοτεχνική χρήση του λαϊκού χιούμορ και της γλώσσας. Εκτός από τις χιουμοριστικές, ο Kvitka έγραψε επίσης συναισθηματικές ιστορίες. Παρά την τεχνητή πλοκή και την εξιδανίκευση των εικόνων, πολλές ιστορίες κάνουν πολύ έντονη εντύπωση στον μέσο αναγνώστη (Marusya, κ.λπ.). Στην ιστορία Serdeshna Oksana ο Kvitka δίνει με ρεαλιστικό τρόπο την τραγική εικόνα ενός κοριτσιού από το χωριό, που εξαπατήθηκε από έναν αξιωματικό. Στο είδος της «συναισθηματικής ιστορίας» ο Kvitka αποδείχθηκε ότι ήταν ένας σημαντικός καλλιτέχνης που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του ουκρανόφωνου Ρομαντισμού.


Στη δεκαετία του 1830. το ρομαντικό κίνημα προέκυψε στην ουκρανόφωνη ποίηση, αντανακλώντας εν μέρει τις εθνικιστικές τάσεις των κυρίαρχων κοινωνικών ομάδων στην αρχική περίοδο της ανάπτυξης των καπιταλιστικών σχέσεων στην Ουκρανία. Περίπου την ίδια στιγμή, παρατηρήθηκε αυξημένο ενδιαφέρον για τη μελέτη της ιστορίας και της λαογραφίας της Ουκρανίας. Εμφανίστηκε μια σειρά από ιστορικά έργα (D. Bantysh-Kamensky, M. Markevich) και μια σειρά από συλλογές δημοτικών τραγουδιών (Tsertelev, Maksimovich, Lukashevich, Metlinsky). Το ρομαντικό ρεύμα στην ουκρανική ποίηση συνδέεται στενά με το αυξημένο ενδιαφέρον για την ουκρανική ιστορία και λαογραφία. Πολλοί ρομαντικοί ποιητές έστρεψαν το βλέμμα τους στο παρελθόν. Οι περισσότεροι ρομαντικοί ποιητές διατήρησαν μια απόλυτα πιστή στάση απέναντι στο τσαρικό σύστημα, εκφράζοντας μερικές φορές ανοιχτά τις φιλομοναρχικές τους συμπάθειες. Εξ ου και η παρουσία συντηρητικών μοτίβων στο έργο των περισσότερων ρομαντικών. Προοδευτική στο έργο ορισμένων ρομαντικών ήταν η αντανάκλαση του ιστορικού αγώνα του λαού της Ουκρανίας ενάντια στους Πολωνούς ευγενείς, η επιθυμία για εθνικότητα, ωστόσο, που είχε συναισθηματικό χαρακτήρα.

Οι ρομαντικοί ποιητές στράφηκαν πρόθυμα σε ιστορικά θέματα και πλοκές, έδωσαν εικόνες του παρελθόντος, αξιοποιώντας εκτενώς το δημοτικό τραγούδι. Πολλοί ποιητές στα έργα τους ασχολήθηκαν με τη σχηματοποίηση της προφορικής λαϊκής τέχνης. Μερικοί ποιητές έφτασαν στο σημείο να γράψουν ανώνυμα ποίηση και να την παρουσιάσουν ως δημοτική. Έτσι για παράδειγμα ο διάσημος σλαβολόγος Ismail Sreznevsky [1812-1880], μέλος του ρομαντικού ποιητικού κύκλου στο Χάρκοβο, εκδότης του αλμανάκ Ουκρανική συλλογή, εξέδωσε πολλές ποιητικές συλλογές με τον τίτλο Τραγούδια από τη Ζαπορίζια [1832-1838]. Οι σύγχρονοι δέχτηκαν αυτή την έκδοση ως συλλογή δημοτικής ποίησης. Μόνο στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. διαπιστώθηκε ότι στις συλλογές αυτές ο Sreznevsky συμπεριέλαβε τα πρωτότυπα έργα του, κρύβοντας την ταυτότητα του δημιουργού από τους αναγνώστες. Αυτό το φαινόμενο είναι ανάλογο με τα Songs of Ossian του MacPherson, τη συλλογή Guzla του Merimee και το τσέχικο χειρόγραφο Kralev dvor.


Μεταξύ των Ουκρανών ρομαντικών δεν υπήρχαν εξαιρετικά ταλέντα, αλλά μια σειρά από μεμονωμένα έργα των Borovikovsky, Zabila και άλλων έχουν αδιαμφισβήτητη καλλιτεχνική αξία. Ο Borovikovsky Levko [1806-1889] έγραψε πολλούς μύθους στα ουκρανικά, αλλά δημοσιεύτηκαν πολύ αργότερα, μετά το θάνατο του συγγραφέα. Ο Borovikovsky ήταν ο πρώτος που άρχισε να μεταφράζει τον Πούσκιν στα ουκρανικά (Το Αηδόνι1830 και Χειμωνιάτικο Δειλινό). Από τα ρομαντικά ποιήματα του Μποροβικόφσκι είναι περισσότερο γνωστή η μπαλάντα του Marusya [1829], που είναι μίμηση της Σβετλάνα του Ρώσου ρομαντικού Ζουκόφσκι. Ο Borovikovsky έγραψε επίσης μια σειρά από πρωτότυπες μπαλάντες με ιστορικά θέματα: RozstavannyaKozak, ChornomortsіPaliy. Σε όλα του τα ρομαντικά ποιήματά του, χρησιμοποίησε ευρέως την εικονογραφία της ουκρανικής λαογραφίας. Στα έργα του μπορεί κανείς να νιώσει την επιρροή της ποιητικής των Ρώσων ρομαντικών: του Πούσκιν και του Ριλέεφ.


Ο Αμβρόσιος Μετλίνσκι [1819-1870], καθηγητής στο Χάρκοβο και στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο του Κιέβου, εκδότης της λαογραφικής συλλογής Δημοτικά Τραγούδια της Νότιας Ρωσίας [1854]; στην πρώιμη περίοδο της λογοτεχνικής του δραστηριότητας, έγραψε ρομαντικά ποιήματα στα ουκρανικά με το ψευδώνυμο Amvrosy Mohyla. Η συλλογή Σκέψεις, τραγούδια και άλλα [1839] περιλαμβάνει ποιήματα με ιστορικά θέματα, κυρίως στο είδος της μπαλάντας και του σονέτου. Τα πιο χαρακτηριστικά ρομαντικά ποιήματα του Μετλίνσκι: Ο θάνατος ενός μπαντουρίστα (μπαντούρα=ρωσικό και ουκρανικό μουσικό όργανο), ΧέτμανΜπαντούραΠοκοτιπόλε. Η εξιδανίκευση των παλιών καιρών από τον Μετλίνσκι συνδυάστηκε κατά καιρούς με μια τονισμένη μοναρχική τάση.


Ο Νικολάι Κοστομάροφ [1817-1885] - μετέπειτα πολύ γνωστός ιστορικός - στην πρώιμη περίοδο της δραστηριότητάς του έδρασε ως Ουκρανός ρομαντικός ποιητής με το ψευδώνυμο Ieremia Galka. Δεν υπάρχει πολλή καινοτομία στα θέματα και τα είδη των ποιημάτων που συλλέγονται στα βιβλία Ουκρανικές μπαλάντες [1839], Vetka [1840] σε σύγκριση με τον Μετλίνσκι. Ο Κοστομάροφ επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τους Βύρωνα, Ζουκόφσκι, Μιτσκιέβιτς. Είναι συγγραφέας δύο δραματικών έργων - Sava Chaly και Pereyaslavskaya Nich. Αυτά τα ρομαντικά δράματα απεικονίζουν την εποχή του κοινού αγώνα Ρώσων και Ουκρανών ενάντια στους Πολωνούς ευγενείς τον 17ο αιώνα. Το πρώτο έργο δείχνει τον τύπο του προδότη Sava Chaly και του αρχηγού των εξεγερμένων Gnat Goly. Οι Sava Chaly και Gnat Goly είναι ιστορικές προσωπικότητες που δραστηριοποιούνται στο πρώτο μισό του 18ου αιώνα. Αυτοί οι δύο ήταν Κοζάκοι οπλαρχηγοί τον καιρό που ο Μπογκντάν Χμελνίτσκι εξεγέρθηκε κατά των Πολωνών και κήρυξε την ένωση της Ουκρανίας με τη Ρωσία το 1654: o Gnat Goly που πολέμησε υπέρ της ένωσης εμφανίζεται στα δημοτικά και ρομαντικά τραγούδια ως ήρωας, ενώ ο πολωνόφιλος Sava Chaly ως προδότης. H προδοσία του Sava Chaly και η ηρωική εικόνα του Gnat Goly αντικατοπτρίζονται σε πολλά δημοτικά τραγούδια. Με βάση τα δημοτικά αυτά τραγούδια για τον Sava Chaly, ο διάσημος Ουκρανός θεατρικός συγγραφέας Ι. Tobilevich (1845-1907, ψευδώνυμο Karpenko Kariy) στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. δημιούργησε ένα θεατρικό έργο με τον ίδιο τίτλο. Σε ένα άλλο έργο του Κοστομάροφ, γραμμένο σε στίχους στο είδος της τραγωδίας, η πλοκή δίνεται με φόντο ένα λαϊκό κίνημα από τα μέσα του 17ου αιώνα, με επικεφαλής τον Μπογκντάν Χμελνίτσκι. Τα έργα του Κοστομάροφ δεν ανέβηκαν στο θέατρο, έχουν κάποιο ιστορικό ενδιαφέρον.


Ο Zabila Viktor [1808-1869] ήταν κυρίως στιχουργός. Τα περισσότερα από τα λυρικά ποιήματα του Ζαμπίλα συνδέονται με τις οικείες εμπειρίες του ποιητή. Μερικά από τα ποιήματά του έχουν κερδίσει μεγάλη δημοτικότητα χάρη στην ταλαντούχα μουσική που έγραψε για αυτά ο διάσημος Ρώσος συνθέτης Μιχαήλ Γκλίνκα (Φυσάει δυνατά ο αέρας στο χωράφι, Μην κελαηδάς, αηδόνι κλπ).

Από τους ελάχιστα γνωστούς ρομαντικούς ποιητές, είναι επίσης απαραίτητο να αναφέρουμε τον Mikhail Petrenko, δημιουργό του δημοφιλούς τραγουδιού Nedolya και τον Afanasyev-Chuzhbinsky, δημοσιογράφο που έγραψε πολλά στα ρωσικά, και είναι ο στιχουργός του διάσημου τραγουδιού Πες μου την αλήθεια, καλέ μου Κοζάκε….

Εικόνες

Εικόνα 1 Ivan Aivazovsky Ukrainian Oxcart in Winter (1866)

Εικόνα 2 Taras Shevchenko  Maria (1840)

Εικόνα 3 Ivan Aivazovsky Storm